DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Krogbranschen skålar för bättre tider

Skål för bättre tider på krogen. Arkivbild. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Det har vänt för krogbranschen. Efter över ett år med fallande försäljning strömmade gästerna till under tredje kvartalet i år.

Försäljningen för den samlade restaurangbranschen lyfte med 1,5 procent räknat i volym, jämfört med samma kvartal i fjol, enligt branschorganisationen Visita.

Det var första gången på fem kvartal som krogarna hade ökad försäljning på årsbasis.

Men det lyfter inte överallt. Framför allt är det snabbmatsrestaurangerna och personalmatsalarna som märker av en ökning, plus 5,4 respektive 4,2 procent. Hotellens restauranger samt lunch- och kvällskrogar går fortsatt trögt.

Efterfrågeökningen fortsätter förmodligen framöver, enligt Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson.

”Det är en viktig positiv signal om att restaurangkonjunkturen bottnat ur, men det är fortfarande en bit kvar till samma konsumtionsnivå som innan minskningarna 2022”, säger han i ett pressmeddelande.