DEN SVENSKA SÄKERHETEN

Ryktesspridning oroar svenska utlandsföretag

Bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell (M). Arkivbild. Bild: Ali Lorestani/TT

Ekonomi (TT)

Bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell (M) har haft ett möte med svenska företag efter hoten om bojkott efter koranbränningarna.

– Det är ett läge där det finns stora risker, både säkerhetsmässiga och handelsmässiga, säger Forssell till TT.

– Vi vet att det finns aktörer som vill skada Sverige och skada svenska intressen, tillägger han.

Mötet varade i en timme och ett 20-tal "viktiga" svenska företag med verksamhet i regioner där man sett starka reaktioner på koranbränningarna deltog, bland dem bilsäkerhetsföretaget Autoliv och hygienbolaget Essity.

Syftet med mötet som regeringen bjudit in till var att få information om hur företagen ser på läget, samt informera om det diplomatiska arbete som pågår från regeringens sida med anledning av korankrisen.

Ger blandad bild

– Det är en ganska blandad bild. Det finns både företag som inte märker så stor påverkan alls, men också andra som möter störningar och är bekymrade. Det är till exempel mycket rykten och spekulationer i omlopp. Det spekuleras i bojkotter etcetera och det är sådant som företagen möter, säger Forssell.

Att yttrandefriheten i Sverige tillåter att koraner bränns samtidigt som den svenska regeringen fördömer fenomenet, är något svenska företag får frågor kring, enligt ministern.

– Utrikesdepartementet, ambassader och Business Sweden arbetar hårt med det här. Men vi har valt att inte kommunicera varje steg vi tagit då det inte gagnar saken som är att värna Sverige, säger han.

"Ha lite is i magen"

Regeringens avsikt är att arbeta med frågan om Sverigebilden långsiktigt, och fler möten är inplanerade.

– Jag tycker att det var ett bra möte i dag och flera av företagen lyfte att de vill ha fler av dessa. Vi kommer att ge löpande information och är även väldigt måna om att när företagen får rapporter från de här länderna att vi får del av dem.

Många av de världsledande svenska företagen har ofta varit på plats länge, är starkt representerade i lokalsamhällena och omtyckta. Generellt är Sverigebilden väldigt god, enligt Forssell.

– Därför ska man ha lite is i magen också och inte okritiskt skicka vidare information som inte alltid stämmer.

Katri Artta Svarfvar/TT