GLOBALA SKATTERNA

Storbolag vädjar till EU: Slopa digital skatt

Daniel Eks Spotify vädjar till EU:s finansministrar om att slopa unionens förslag på att införa en skatt på digitala tjänster. Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi (TT)

Flera ledande europeiska bolag, däribland Spotify och Zalando, vädjar i ett öppet brev till EU:s finansministrar om att stoppa planerna på en skatt på digitala tjänster.

Diskussioner om att ta upp en omsättningsskatt på multinationella nätjättar har pågått länge inom EU och den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD utan att nå enighet.

Frågan om hur och var globala företag, som amerikanska Amazon och Facebook, ska beskattas har diskuterats länge. Inom EU har olika förslag stött och blötts och lagts på is, efter påtryckningar från USA.

Samtidigt har Frankrike infört egna regler som gäller företag med intäkter på över 25 miljoner euro i landet och 750 miljoner euro globalt. De företagen ska betala in tre procent av de intäkter från digitala tjänster som intjänats i Frankrike.

OECD-besked i veckan?

OECD uppges komma med ett nytt besked om sin inställning till en eventuell uppgörelse på området denna vecka.

Nu skriver cheferna för flera av Europas största företag med digital verksamhet, i ett öppet brev adresserat till EU:s samtliga finansministrar, att unionens förslag på en digital skatt skapar instabilitet i det internationella skattesystemet och skadar tillväxt, investeringar, innovation och sysselsättning.

Företagen framhåller att de stödjer en global lösning som säkrar långsiktigt stabilitet i det internationella skattesystemet.

Risk för handelskonflikt

Däremot anser de sig påverkas oproportionerligt mycket av en digital skatt, på EU-språk känt som Digital Services Taxes (DST). Särskilt skulle en skatt slå hårt mot företag som befinner sig i tidiga tillväxtstadier, anser brevundertecknarna. Därtill skulle risken för handelskonflikter öka.

Bland undertecknarna finns företrädare för svenska Spotify. Andra företag som skrivit under brevet är klädjätten Zalando, mediekoncernen Schibsted, onlineresebyrån Booking och e-handelsplattformen Allegro.