DE SVENSKA KRISSTÖDEN

Tillväxtverket: Vi beklagar att en del företag har fått vänta

Bild: Janerik Henriksson/TT

Under pandemin har många företag vittnat om motstridiga besked och långa väntetider hos Tillväxtverket i samband med ansökningar om stödåtgärder. Nu svarar företrädare för myndigheten på kritiken i Besöksliv.

Den långa väntetiden förklaras med att ansökningarna i hög utsträckning har krävt individuella bedömningar.

– Ungefär 60 procent av alla ansökningar som inkommit under 2021 behöver utredas vidare eller kompletteras, vilket ökar handläggningstiderna. Den tillfälliga lagstiftningen för stödet 2021 ställer också krav på fler kontroller, vilket försvårat möjligheten till en digitaliserad ärendeprocess och har inneburit att Tillväxtverket behöver arbeta med mer individuella, och därmed mer tidskrävande, bedömningar, svarar myndighetens experter i Besöksliv.

Myndigheten jobbar aktivt med att få ned väntetiden och har bland annat ökat bemanningen under pandemin.

Besöksliv: ”Vi beklagar att en del företag har fått vänta”