CYBERATTACKERNA

Räkna inte med ersättning för hackerattack

Problemen för Aktieinvest fortsätter. Arkivbild. Bild: Pavel Golovkin/AP/TT

Ekonomi (TT)

Drygt två dygn efter hackerattacken har Aktieinvests 60 000 småsparare fortfarande inte kunnat komma åt sina besparingar.

Enligt företagets vd hoppas man på en lösning "i närtid".

Det var under måndagsmorgonen som nätmäklaren Aktieinvest drabbades av en hackerattack med krav på lösensumma. Som en konsekvens har nätmäklaren tvingats att stänga ned hela sin handelsplattform och informerat sina kunder vars totala tillgångar uppgår till omkring 21 miljarder kronor.

Vid lunchtid var TT i kontakt med vd:n Dan Johnson och då kvarstod problemet fortfarande. Någon exakt tidsram för när det ska vara löst går av naturliga skäl inte att säga, påpekar Dan Johnson, som ändå har en viss förhoppning:

– Vi försöker lugna och tillmötesgå våra kunder och har därför bemannat upp vår kundtjänst. Vi försöker också nu svara på alla mejl vi fått, säger han.

Omkring 150 samtal

Enligt Dan Johnson tog man emot omkring 150 samtal till kundtjänst under gårdagen. Det samtidigt som Stockholmsbörsen hade en av sina svagaste handelsdagar det senaste halvåret med en nedgång för OMXS-index på drygt två procent vid stängning.

– Jag förstår och har stor empati för privatsparare som sitter där och känner, "fasiken, jag kan inte sälja mina tillgångar", säger Dan Johnson.

Aktieinvest ägdes fram till januari 2019 av Aktiespararna men har sedan fått Pareto Securities som huvudägare.

Aktiespararnas chefsjurist Sverre Linton:

– Man kan konstatera att det är lite extra olyckligt när det sker under en sådan här skakig period på börsen och många skulle vilja gå in och se över sitt sparande.

En småsparare som dock sett sitt innehav krympa under tiden som personens konto varit låst kan dock inte räkna med någon ersättning:

– Det här är en väldigt ovanlig situation och generellt är bankers skyldigheter ganska långtgående men en hackerattack ingår i vad man brukar kalla force majeure, det vill säga utom kontroll. Det gör att möjligheterna och rättigheterna för en kund att att få ersättning eller skadestånd minskar dramatiskt, säger Linton.

Ingen juridisk skyldighet

Detta bekräftas också av Dan Johnson.

– Det står i våra depåavtal och vi har därför ingen juridisk skyldighet, det finns ingen aktör som kan ta ekonomiskt ansvar när en kriminell aktör går in och låser systemen, säger han.

Företaget tittar nu på alternativa handelslösningar under tiden samtidigt som ärendet även lagts fram till Finansinspektionen (FI).

TT: Är det här något som skulle kunna resultera i exempelvis en sanktionsavgift?

– Vi har ställt frågan till vårt säkerhetsbolag men det måste berörd myndighet svara på. Vi menar på att vi löpande försökt vidta alla skyddsåtgärder som vi kan, säger Dan Johnson.

Tobias Österberg/TT