Allt fler svenskar startar eget bryggeri

Bild: Janerik Henriksson/TT

Enligt en ny rapport ökade antalet aktörer på den svenska bryggerimarknaden med 5,3 procent under 2020, skriver DN.

Det finns flera anledningar till att antalet alkoholproducenter ökar, bland annat att marknaden förändrades i stora drag när restaurangerna stängde till följd av pandemin. Dessutom har många omvärderat sina val kring livsmedel.

– Den här tillväxten är ett svar på konsumenternas efterfrågan. I dag köper vi dryck med större medvetenhet, och vi efterfrågar i större grad svenska livsmedel. Den här typen av företag är viktiga för en hållbar omställning av samhället, säger Anna Kaijser, branschansvarig LRF Lokal Mat & Dryck, till DN.

Därmed domineras nu industrin framförallt av små entreprenörsledda företag, som främst producerar öl. Skulle gårdsförsäljning tillåtas kan marknaden förändras ytterligare, menar Anna Kaijser.

DN: ”Med de senaste årens utveckling i backspegeln tror jag att vi kommer att se en fortsatt försiktig tillväxt.”