DEN SVENSKA INDUSTRIN

Frågetecken kvar kring Volvo Cars

Volvo Cars har bland annat en fabrik i Torslanda i Göteborg. Arkivbild. Bild: Adam Ihse/TT

Ekonomi (TT)

En avsiktsförklaring men få detaljer. Många frågetecken kvarstår kring Volvo Cars börsnotering.

– Man vet inte hur mycket av bolaget som blir noterat, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Själva beskedet om att Volvo Cars går till Stockholmsbörsen var väntat. I våras meddelade bolaget att man undersökte möjligheterna och diskussioner har förts under sommaren, enligt Hampus Engellau.

– Nu har man satt ned foten, säger han.

Värderingen oklar

Noteringen är tänkt att ske före årsskiftet. Men exakt när avslöjas inte. I övrigt ges också få detaljer mer än att man avser göra en nyemission av b-aktier för 25 miljarder kronor och att huvudägaren Geely kan komma att sälja aktier.

– Jag tror inte att värderingen är klar, säger Hampus Engellau.

Då man inte vet hur många aktier som kommer att noteras är det svårt att säga var värderingen på bolaget landar. Tidigare rykten har talat om 20 miljarder dollar. Enligt källor till Wall Street Journal handlar det snarare om 25 miljarder dollar, motsvarande runt 219 miljarder kronor.

En pusselbit är börsnoteringen av Volvo Cars-ägda elbilstillverkaren Polestar, som meddelades i förra veckan där Polestar värderas till 20 miljarder dollar, motsvarande cirka 170 miljarder kronor.

– Där har Volvo via ägandet 10 miljarder dollar. Och 10 miljarder dollar för resterande del, det skulle inte vara orimligt. Men vi vet inte, det är ren spekulation, säger Hampus Engellau.

Alltid utmaningar

TT: Är det en bra tajming för bolaget att gå till börsen?

– Nja. Det är klart att det finns en del problem och orosmoln, allt ifrån konjunkturen till att bilindustrin har strukturella problem. Men jag har följt den här industrin väldigt länge och det är alltid problem och utmaningar i bilindustrin, antingen går det för bra eller dåligt, säger Hampus Engellau.

– Att en stark efterfrågan på bilar har lett till att vi har fått problem med komponentförsörjningen är snarast ett positivt problem, även om det är en utmaning.

TT: Målen att ställa om från fossildrivet till enbart el är höga. Hur går Volvos elektrifieringsresa?

– Det går enligt plan, kan man säga. Hittills har det tagit längre tid för Volvo att komma ut med en ren elbil, men nu har man gjort det med XC40:n. Samtidigt har man varit ganska snabb att ställa om och hybridisera och sen har man gjort en sak av att elbilslanseringen har skett genom Polestar, säger Hampus Engellau.

Helena Wande/TT