DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Rekordstor exportsatsning inför världsutställningen

Bild: Kamran Jebreili

Den största exportsatsningen någonsin. Så beskrivs det svenska deltagandet i årets världsutställning Expo 2020 i Dubai.

Pandemin tvingade evenemanget att ställas in förra året, men den 1 oktober slås portarna till sist upp. Många svenska företag kommer att finnas på plats, fysiskt eller digitalt, ända fram till världsutställningens avslutning den 10 april nästa år.

– Expo 2020 är Sveriges största satsning någonsin på handelsfrämjande, både från regeringen och företag, sa Eva Häussling, verkställande ledamot i Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening, när föreningen arrangerade ett webbinarium inför världsutställningen.

Den svenska satsningen finansieras till hälften av näringslivet, hälften av staten.

– Världsutställningen i år präglas av teknikutveckling, framtidstro och nystart. Det är ett globalt evenemang som ska stärka bilden av Sverige som ett hållbart, handelsfrämjande och innovationsrikt land. Det är en möjlighet för det svenska näringslivet och en unik satsning i en helt unik tid, sa Jan Thesleff, generalkommissarie för Sveriges deltagande i världsutställningen.

Målet: Stärka Sverige AB

Att evenemanget är en möjlighet för det svenska näringslivet kunde flera företag intyga under webbinariet.

– Vi vill bredda bilden av Sverige som innovativ kunskapsnation och stimulera tillväxten av hållbar svensk teknik. Stärka Sverige AB, helt enkelt. Vi vet att när man gör en satsning tillsammans för Sverige så främjar det oss alla, sa Jenny Larsson, VD, Hitachi ABB Power Grids i Sverige.

Suzanne Håkansson, Senior Director Government Affairs Europe & Nordic på AstraZeneca, var inne på samma spår.

– Samskapande och nätverkande är grunden i vårt engagemang. Allt handlar om möte och utbyte av idéer, det är en grundpelare för oss.

Även för Ericsson var det självklart att vara en del av Expo 2020.

– Vi har en stark bas i Sverige, den är vår viktigaste bas för forskning och utveckling. Men även om den svenska marknaden är viktig för oss så är den liten. Vi är därför helt beroende av vår globala försäljning, som sker i 180 länder varav 85 procent utanför EU, sa Ulf Pehrsson, Vice President Government & Industry Relations på Ericsson.

Han fortsatte:

– Men för oss handlar Expo 2020 inte främst om att marknadsföra våra egna produkter, utan att visa vad vår teknologi innebär för andra branscher, som transport, energi och gruvor.