FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN

Tio tips på hur du vässar innovationsarbetet under pandemin

Bild: Mostphotos

Hur kan man maxa innovationsarbetet när Covid släpper greppet om näringslivet? Experten bakom boken Dold potential, Mattias Axelson, ger tips på hur du som företagare ska tänka.

Många företagsledningar ställer sig redan nu frågan: hur ska vi lyckas med innovation i världen post Covid-19.

– Dilemmat är att det är oklart vad som marknaden efterfrågar och hur konkurrensen ser ut efter pandemin. Men det är troligt att pandemin accelererar förändringar som var på gång. Det betyder att vi kan förvänta oss att inte minst digitaliseringens möjligheter och kraven på hållbarhet kommer att vara två krafter att förhålla sig till, säger Mattias Axelson.

Han menar att innovationsarbetet bör ha högsta prioritet.

– Inför en osäker framtid där förutsättningar för lönsamhet och tillväxt är osäkra är det en sak som behöver vara högsta prioritet. Nämligen förmågan att bedriva innovation. Med andra ord, att skickligt och snabbt kunna skapa de nya produkter och tjänster som kan ge fördelar på marknaden.

Tipsen:

  1. Anta att du underskattar förändringens kraft. Tro inte heller att du kan förutse vad som kommer att hända. Helt enkelt, var beredd på överraskningar.
  2. Förvänta dig att företag som du inte har hört talas om kommer att utmana er om några år. Tänk på exempelvis Klarna vs etablerade banker.
  3. Inse att ni inte kommer att klara er själva. Ett ekosystem av stora och små partnerföretag, forskare och rådgivare samt förstås goda kundrelationer är en bra källa till förnyelse.
  4. Utmana det uppenbara – vill ni verkligen förnyas? Kanske är det lika bra att köra på så länge det går.
  5. Våga dra konsekvensen av ambitionen att verkligen vilja förnya, och satsa hårt att skapa nya värden för kunder.
  6. Börja med att formulera en utmanande vision – er plats i det hållbara näringslivet.
  7. Anamma en policy som förutsätter riktig förändring.
  8. Säkerställ att de som ska driva förändringen också kan göra det – mandat att fatta nödvändiga beslut om kundavtal, rekryteringar och investeringar är vitalt.
  9. Ställ in siktet på er dolda potential – idéer om affärer, teknik, kompetens som kan vara grunden för det nya finns redan framför era ögon.
  10. Skapa en miljö där den dolda potentialen kan utforskas genom kundnära experiment, så att nya affärsmodeller verkligen fritt kan upptäckas och förverkligas.
  11. Sök tajming. Det gäller med uthållighet och finess att kunna vänta till tiden är den rätta för en innovation – nästa vecka, om ett år eller om många år.