SVERIGES ENTREPRENÖRER
Så byggde han familjeföretaget till en miljardsuccé – ”Ingen trodde det skulle gå”
Som 26-åring tog Richard Bergfors över Max. 23 år senare har företaget tiodubblat omsättningen och konkurrerat ut McDonalds på flera platser. Men perioden har också kantats av kriser, som Aftonbladets hygiengranskning tidigare i år. ”Det var inte de roligaste månaderna”, säger han till TN.
När Richard Bergfors som 26-åring tog över vd-rollen i den familjeägda hamburgerkedjan fanns det 34 Max-restauranger runtom i Sverige. När han nu kliver av finns det 160, och totalt 200 i och med kedjans expansion till Polen, Norge och Danmark.
Richard Bergfors lämnar efter 23 år rollen som vd för Max efter att ha lett kedjan genom stor tillväxt och expansion utomlands.
Omsättningen har ökat från 400 miljoner till nästan sex miljarder kronor under hans ledning.
Pandemin och negativa mediegranskningar har varit stora utmaningar för företaget under hans tid som vd.
Bergfors efterlyser mer långsiktiga spelregler för näringslivet, särskilt vad gäller arbetsgivaravgifter.
Han fortsätter nu som styrelseordförande och ser fram emot nya projekt inom restaurang- och hotellbranschen.
Under samma period har omsättning gått från 400 miljoner kronor till närmare sex miljarder.
– Vi har hela tiden växt i storlek. När jag blev vd hade jag redan jobbat ganska många år i bolaget på andra positioner, så jag kände mer eller mindre alla. I dag kan jag inte påstå att jag gör det längre, säger Richard Bergfors till Tidningen Näringslivet.
Efterträdare heter Martin Oppenheimer, som tidigare varit operativ chef i bolaget. Det är med blandade känslor Richard Bergfors lämnar över stafettpinnen efter 23 år.
– Det är det här jag har gjort hela mitt vuxna liv. När jag hoppade på uppdraget tänkte jag att jag skulle vara vd i fem till sex år, sen göra någonting annat. Men det var så vansinnigt kul och spännande hela tiden så åren gick och till slut fick jag sätta ett ”hard stopp” att den dagen jag fyller 50 år ska jag inte längre vara vd. Nu är det drygt en månad till dess så jag lyckades hålla det löftet, säger han.
Konkurrensen med McDonalds
Det finns en rad ögonblick som sticker ut under Richard Bergfors 23 år som chef över Max. Det är tydligt att konkurrensen gentemot McDonalds har varit en stark drivkraft, och han lyfter upp att Max lyckades konkurrera ut den amerikanska jätten i Norrland som en milstolpe.
Även etableringen på Hamngatan 2004 är han extra nöjd med.
– Ingen trodde att det skulle gå. Alla tyckte att vi var en mycket mindre spelare mot en stor amerikansk jätte, och skulle förlora. Det var dödens hörn där många olika koncept hade gått i konkurs och fått lägga ner. Men vi körde på och några år senare stängde McDonalds och vi är fortfarande kvar, säger Richard Bergfors.
Även etableringen av Max första restaurang utomlands, i Norge 2011, samt invigningen av den 200:e restaurangen i Gislaved nyligen, sticker ut.
– Det var också någonting extra som kändes i magen och hjärtat, säger Richard Bergfors.
Hygiengranskningen
Men allt har inte varit guld och gröna skogar.
Richard Bergfors beskriver pandemin som en fruktansvärt jobbig period med stor osäkerhet och där bolaget förlorade flera hundra miljoner kronor.
I närtid var efterspelet till Aftonbladets hygiengranskning också en tung period.
– Det var inte de roligaste månaderna om jag summerar mina 23 år. Mest jobbigt var det för personalen för de kände sig kränkta av att få de här påståendena och få höra skämt och gliringar från gäster, när de vet att det som framkom inte stämmer, säger han och fortsätter:
– Vi delar inte alls den bilden som kom fram i media och vet att vi har rätt. Men när en tidning kommer med de här falska anklagelserna så har vi väldigt svårt att som ett relativt litet familjeföretag få ut sanningen. Men jag tror att vi kom starkare ur det och blev mer sammansvetsade och enade än någonsin.
Vill se långsiktiga spelregler
Efter 23 år som vd har Richard Bergfors fått uppleva en rad politiska eror med olika inställning till företagande.
Över lag tycker han att det är lättare att driva företag idag än för drygt 20 år sedan. Men han skulle vilja se mer långsiktiga spelregler för näringslivet i stället för tillfälliga lösningar. Han tar upp arbetsgivaravgifter som ett exempel.
– Vi är väldigt personalintensiva och vår största kostnad är personalkostnader. Det är fortfarande väldigt dyrt att anställa och ha personal i Sverige vilket är en nackdel för vår bransch. Det har varit perioder där det har varit något billigare men det har kommit och gått fram och tillbaka. Det är klart att man hade önskat en permanent låg nivå i stället för att det blir hattigt och ryckigt, säger han.
Flera projekt i gång
Trots att Richard Bergfors kliver av uppdraget som vd kommer inte engagemanget i företaget att sluta. Han kommer att fortsätta som arbetande styrelseordförande med fokus på produkt-och konceptutveckling, samt expansionen med nya restauranger där målet är 300 restauranger till 2030.
Han sitter även kvar i stiftelserna Rättvis fördelning och Curt Bergfors Foundation, som varje år delar ut priset Food Planet Prize.
– Jag tror att jag kommer att jobba nästan lika mycket som jag alltid har gjort. Men min förhoppning är att det här ska ge mig lite mera luft och flexibilitet så att jag kan ägna mig åt det som jag tror gör störst skillnad och där jag kanske också är som allra bäst, säger han.
Det blir ingen ny karriär som golfspelare eller liknande?
– Nej, det blir det inte. Däremot så har jag och några kompisar dragit i gång ett litet hotell- och restaurangprojekt i Frankrike. Och så har jag ett potentiellt krogprojekt på gång också i Stockholm här inom kort tillsammans med några vänner. Men det är inga fulltidsjobb utan det är mer hobbyprojekt bara för att jag tycker det är så kul med restaurangbranschen och hotellbranschen, avslutar Richard Bergfors.