REGELKRÅNGLET
Varningen: Svenska bolag dåligt förberedda för EU:s nya datalag
EU:s nya datalag Data Act väntas få stor påverkan på industrin. Men trots att införandet närmar sig med stormsteg är många svenska företag långt ifrån redo, enligt en analys av Setterwalls Advokatbyrå. ”Många har inte ens börjat arbeta med frågan”, säger byråns teknikexpert Fredrik Roos i ett uttalande.
Data Act innebär att företag i Europa kommer att vara tvungna att dela sin produktdata med kunder och konkurrenter. De 12 september i år träder centrala delar av lagstiftningen i kraft, vilket kommer att medföra stora förändringar.
– Nu kan tredjepartsföretag använda den här informationen för att skapa egna tjänster – och kanske till och med konkurrera ut tillverkaren på eftermarknaden. Det är just det som är dilemmat här: data har länge setts som företagens viktigaste resurs, men det kan också bli en affärsrisk om andra utnyttjar den bättre, säger Fredrik Roos, delägare i byrån och advokat med specialistkompetens inom teknikrelaterad juridik, i en kommentar.
Han menar att många svenska företag har en rejäl hemläxa att göra.
– Många företag, särskilt inom B2B och tillverkande industri, är inte förberedda på den här förändringen. Nu måste de snabbt anpassa sig – och många har inte ens börjat arbeta med frågan, säger han.