DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Poddarnas guldrusch är förbi – ”Jag kan märka en oro”

Hörlurar lopplade till mobiltelefon. Bild: Martina Holmberg / TT

Under förra året sprack poddbubblan, skriver DN. ”Det globala ekonomiska läget har självklart även påverkat podcastindustrin”, säger Spotifys Karin Bäckmark, till tidningen.

Under förra året togs ett hundratal av Spotifys tjänster på podcastområdet bort.

– Efter flera år av tunga investeringar har många aktörer nu lönsamhetskrav och då kan det ju till synes kännas som att industrin stannar upp, säger Spotifys nordiska podcastchef Karin Bäckmark till DN.

Vendela Lundberg, medgrundare av produktionsbolaget Dist, menar att nedgången var väntad eftersom allt gick väldigt fort och marknaden blev mättad.

– Jag kan märka en oro, både hos frilansare och hos de som driver produktionsbolagen. Men också bland de som har korta, osäkra kontrakt på exempelvis Sveriges Radio, som nu tvingas spara en kvarts miljard årligen, säger hon till tidningen.

DN: Podcastbubblan har spruckit