DEN SVENSKA SÄKERHETEN

Efter krigsuttalandet: "Hamstra inte!"

Tomma hyllor vid toalettpappret i början av pandemin 2020. Bild: Adam Ihse/TT

Samhälle (TT)

Stormkök, vevradio, vattendunkar – i vissa butiker gapar hyllor tomma efter budskapet om att svenskarna måste var beredda på krig.

Uppmaningen från MSB är tydlig: preppa, men hamstra inte!

– Det skapar ett onödigt orosmoment som det inte finns anledning till just nu, säger Anna Wennerström vid myndigheten.

Tendensen var densamma när pandemin slog till. Då var det hyllor tidigare fyllda av toapapper som ekade tomma. När sedan kriget i Ukraina bröt ut blev det i stället brist på vissa basvaror.

Nu får Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) signaler om att butikshyllor töms på diverse varor som rör hemberedskap.

– Folk har börjat hamstra på ett sätt som man kan se under sådana här omständigheter. Det blir anstormning efter vissa produkter, säger Anna Wennerström, pressansvarig på MSB.

Stor efterfrågan

Det var i samband med Folk och försvars rikskonferens i Sälen som både regering och överbefälhavare Micael Bydén uppmanade svenskarna att mentalt förbereda sig på att det kan bli krig även här.

Det gav effekt direkt. Dagen efter ÖB:s uttalande började Clas Ohlsons försäljningssiffror sticka iväg uppåt.

"På produkter som nödradio, vattendunkar och stormkök har vi en försäljningsökning med flera hundra procent de senaste dagarna, jämfört med dagarna innan. Det var en väldigt tydlig effekt av veckans uttalanden i media", skriver Anders Wahl, presstalesperson på Clas Ohlson, i ett mejl till TT.

På flera håll i landet märks samma tendens.

– Vi märker en stor efterfrågan av vattendunkar, stormkök och vevradio givetvis, säger Samuel Gorder, varuhuschef på Biltema i Karlskrona, till P4 Blekinge.

"Ska räcka till alla"

Enligt MSB är det bra att vara förberedd och att se till att man har en egen beredskap för diverse olika kriser. "Preppa gärna, men hamstra inte", är budskapet från myndigheten.

– Tänk på att varorna ska kunna räcka till alla, säger Anna Wennerström och tillägger:

– Det finns ingen anledning att ha ett hamsterbeteende just nu. Om man ser tomma hyllor eller att de varorna man vill ha inte finns så kan det vara så att butiken bara inte hunnit fylla på.

Malin Johanson/TT