ELEKTRIFIERINGEN

Elbilsstrid mellan Kina och EU intensifieras

Bild: Janerik Henriksson/TT

EU och Kina står i centrum för en potentiellt växande konflikt, noterar Teknikens värld.

Medan Kina har stöttat sin inhemsk elbilsproduktion, har en överkapacitet på 10 miljoner bilar per år drivit landet att fokusera på export, speciellt till Europa där skyddstullar på kinesiska bilar är lägre (10 procent) än i USA som infört en tull på 27,5 procent. Detta har resulterat i en ökning av kinesiska elbilsimporter till EU med 112 procent under 2023 (januari-augusti), skriver tidningen.

Själv har Kina importtullar på 15 procent på bilar från EU, och de har också infört regler som hindrar europeiska biltillverkare.

EU-kommissionens president, Ursula von der Leyen, har därför lovat att undersöka förekomsten av olaglig prisdumpning av kinesiska bilar i EU i sitt årliga ”state of the union”-tal i mitten av september.

”Hon sade ordagrant att kinesiska tillverkare har ”konstgjort låga priser som stör marknaden”, skriver tidningen.

Franska biltillverkare har gett positiva signaler mot EU:s ståndpunkt, medan den tyska bilindustrin, som har starka band till den kinesiska marknaden, har visat oro.

Teknikens värld: ”Elbilskriget mellan EU och Kina”