DEN DIGITALA UTVECKLINGEN

Krav på stärkta insatser mot AI: "Bråttom"

Det tar för lång tid innan EU-lagar om AI är på plats anser Sverige konsumenter. Arkivbild. Bild: Jean-Francois Badias/AP/TT

Ekonomi (TT)

Tjänster som bygger på AI skapar risker för konsumenter, enligt en ny rapport. Nu kräver Sveriges konsumenter att svenska tillsynsmyndigheter snabbar på sitt AI-arbete.

– Det är bråttom, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter.

Konsumentverket, Konkurrensverket och Integritetsskyddsmyndigheten har på tisdagen fått brev från Sveriges konsumenter med uppmaningen att "utan dröjsmål" snabba på sitt AI-arbete.

– De svaren jag får när jag pratar med tillsynsmyndigheterna är att de absolut tittar på det här, men vi vill inskärpa att det är bråttom, säger Sinan Akdag, digital expert på branschorganisationen.

Köpa alkohol

Brevet är en del i ett gemensamt internationellt upprop bland konsumentorganisationer i Europa och USA. Bakgrunden är en ny rapport från den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet som visar på skadan som konsumenter kan ta av de nya tjänsterna.

Sinan Akdag ser särskilt risker när det kommer till minderåriga, som till exempel skulle kunna uppmanas att köpa alkohol eller köpa på avbetalning.

– Det är ett hypotetiskt exempel. Men hur ska till exempel Klarna, som redan har integrerat Chat GPT i sin app, undvika att AI inte framöver uppmuntrar personer som inte är lämpliga till avbetalningsplaner, säger han.

Enligt Sveriges konsumenter borde uppgifter från olika AI-tjänster kunna klassas som aggressiva säljmetoder.

– Det är enklare att bli lurad av en chattbot som härmar en mänsklig röst än av ett budskap i en vanlig reklamfilm, säger Sinan Akdag.

Han drar en parallell till sociala medier och e-handel, där han säger att lagstiftningen länge halkade efter.

– Från 2007 och framåt gick utvecklingen väldigt snabbt. Under en tioårsperiod tillät man företag att bete sig ganska dåligt på de digitala marknaderna. Facebooks mantra var till exempel "move fast, break things", säger han och fortsätter:

– Vi vill inte hamna i samma sits, att företag använder generativ AI lite som de vill och så väntar vi tio år med att applicera lagstiftning, säger han.

Stora frågetecken

Inom EU är lagstiftning på AI-området på väg. Men det kommer ta för lång tid innan den är på plats, enligt Sinan Akdag. Därför behöver myndigheterna snabba på arbetet med att se över hur befintliga lagar kan användas på AI.

– I grunden blir inte något som var olagligt i går lagligt i dag bara för att företag använder generativ AI. Det finns teknikneutral konsumentlagstiftning som kan användas, men det måste ske nu, innan vart och vartannat företag använder tekniken, säger han.

Sveriges konsumenter lyfter också att det finns frågetecken kring hur generativ AI hanterar personlig integritet.

– Tänk om Chat GPT börjar påstå massa saker om mig, hur bär jag mig åt för att det inte ska spridas? Det är stora frågetecken som vi inte har svar på, säger Sinan Akdag.

Johanna Ekström/TT

Fakta

Generativ AI tränar på stora mängder data och lär sig att identifiera mönster och strukturer. Med den kunskapen skapar AI:n nytt innehåll. Det kan till exempel vara text, bild, ljud eller video, som liknar innehåll skapat av människor.

Många företag har integrerat tekniken i sina existerande tjänster, som Microsoft, Google (sökmotorer) och Snapchat (i form av en omdiskuterad chattjänst).

Generativ AI är inte självmedveten och kan inte lära sig nya saker på egen hand, men den kan imitera mänskliga beteenden.