DEN SVENSKA INDUSTRIN

Rekordår för Volvo Lastvagnar

2022 blev ett rekordår för Volvo Lastvagnar, som ingår i Volvokoncernen. I oktober besökte kung Carl XVI Gustaf fabriken i Tuve och tog en provtur med lastbil. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Fordonsindustri (TT)

Volvo Lastvagnar slog rekord i antal levererade fordon förra året.

Men snabbast ökade efterfrågan på ellastbilar.

– Där har vi en ledande position globalt, säger vd Roger Alm.

Drygt 145 000 Volvolastbilar nådde sina köpare förra året. Det var en ökning med 19 procent från 2021 – men också ungefär 16 000 fler än under 2019, som var det tidigare rekordåret.

Volvo ökade sin andel av marknaden för tunga lastbilar i mer än 40 länder. I Europa var marknadsandelen drygt 18 procent, och i Sverige drygt 45 procent. l Brasilien var en av fyra sålda tunga lastbilar en Volvo.

Tror på eldrift

Eldrivna fordon utgör ännu bara en liten andel av leveranserna. Men de blir raskt fler. Mer än 1 800 eldrivna Volvolastbilar beställdes i fjol. Det är fyrfaldigt fler än året innan.

– Vi är helt övertygade om att transformationen till eldrift är rätt. Vi måste göra den, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

Hittills har Volvo sex lastbilsmodeller, för olika ändamål, med eldrift. Fler är på gång.

– Där har vi en ledande position globalt, påpekar Alm.

Volvo har mer än 60 procent av marknaden för eldrivna tunga lastbilar i Nordamerika, och 32 procent i Europa.

Skakigt länge

Orosmoln saknas dock inte. Men fordonsbranschen har fått en viss vana.

– Vi har levt i en väldig turbulent situation under en längre tid. Hur inflationen ser ut framöver, och hur energipriserna utvecklas, det kommer att påverka marknaden, säger Roger Alm.

Han vill inte ha någon åsikt om kronans låga värde, eller om diskussionen om Sverige eventuellt borde byta valuta och gå med i eurosamarbetet.

– Vi har fabriker runt om i världen, och hanterar också olika växlingskurser, konstaterar Roger Alm.

– Och kommer en lågkonjunktur får vi hantera det, tillägger han.

Komponenter

Samtidigt finns problemet med brist på komponenter, såsom halvledare, kvar. Det kan vara Volvos knepigaste utmaning.

Lastvagnar är det största affärsområdet i Volvokoncernen. Andra lastbilsmärken som ägs av Volvo, till exempel Renault och Mack, ingår dock inte i enheten Volvo Lastvagnar och dess statistik.

Koncernen redovisade nyligen sitt ekonomiska resultat för 2022. Vinsten, uttryckt som rörelseresultat, ökade något och uppgick till drygt 45 miljarder kronor. Resultatet under sista kvartalet var dock lite lägre än analytikernas förväntningar.

Micke Larsson/TT

Fakta

Ingår i AB Volvo, där Martin Lundstedt är vd.

Både koncernen och affärsområdet Lastvagnar har huvudkontor i Lundby, på Hisingen i Göteborg.

Volvo Lastvagnar levererade 145 195 lastbilar under 2022.

Cirka 36 000 av dessa rullade ut från fabriken i Tuve, på Hisingen. Fabriker finns även på flera andra håll i världen, bland annat Nordamerika, Sydamerika och Australien.

På svensk mark har Lastvagnar också en hyttfabrik i Umeå, en fabrik för växellådor i Köping och en motorfabrik i Skövde.

Någon separat ekonomisk redovisning för Lastvagnar görs inte.

Övriga lastbilsmärken i Volvokoncernen, till exempel Renault och Mack, ingår inte i Volvo Lastvagnar.

Förutom lastbilar tillverkar Volvokoncernen även bussar, anläggningsmaskiner och båtmotorer.