SVERIGES ENTREPRENÖRER

”Efter internetrevolutionen väntar rymden”

Vi står idag inför ett nytt paradigmskifte som liknar det som internet medförde. Möjligheterna med den framväxande rymdindustrin är dessutom astronomiska, menar Mathias Sundin.

I början på 1990-talet satt en tunnhårig man med ett bullrigt skratt på sitt kontor på en hedgefond i New York. Bland alla siffror som han tittade på varje dag stod en ut. Något som hette internet växte med 2300 procent per år.

Antalet användare var pyttelitet men med sådan tillväxt skulle snart miljarder människor använda det. Bland annat till att handla.

Nu är vi i början av ett annat ännu större paradigmskifte. Denna gång i rymden – och Jeff Bezos är faktiskt inblandad igen.

Det här var en så stor möjlighet att det var värt att säga sig upp sig från ett lukrativt Wall Street-jobb. Sagt och gjort. Hans fru körde bilen till Seattle, medan han sittandes i passagerarsätet skrev en affärsplan. De skulle börja med att sälja böcker, men så småningom sälja allt.

Sisådär tjugo år senare hade Amazon över en miljon anställda och Jeff Bezos hade rakat av sig håret, bytt fru, skaffat sig biceps och blivit världens rikaste person.

Internet var ett paradigmskifte som förändrat samhället i grunden och har skapat enorma företag och gigantiska förmögenheter.

Nu är vi i början av ett annat ännu större paradigmskifte. Denna gång i rymden – och Jeff Bezos är faktiskt inblandad igen.

Sedan den första rymdkapplöpningen på 50- och 60-talet har rymdutvecklingen varit ganska långsam. Huvudanledningen är att raketerna inte blivit särskilt mycket bättre, och framförallt inte billigare. Det är svårt att göra något billigt om man måste bygga en helt ny farkost varje gång. Om vi byggde nya flygplan för varje flygning skulle en biljett kosta miljontals kronor.

Vad skulle du skicka till rymden och vilka möjligheter skulle det skapa?

Första steget är alltså att bygga raketer som kan landa och återanvändas. Det har redan skett med SpaceX Falcon 9 och Bezos bolag Blue Origins New Shephard. Tack vare det har kostnaden för att skjuta upp ett kilo i rymden minskat från ungefär 100 000 kronor per kilo ner till 25 000 kronor.

För att pressa kostnaden ytterligare behöver vi nå något som liknar omställningstiden för ett flygplan. Man landar, tankar, och lyfter igen. Då krävs en ny sorts rymdfarkost. En sådan utvecklas just nu framför våra ögon i Texas.

Starship kallas det och kommer kunna minska kostnaden för ett kilo till rymden ner till 100 kronor. Det är en tusendel av vad kostnaden var innan Falcon 9.

Det kommer bli möjligt att skjuta upp många fler och mycket större saker i rymden. Från några tusen satelliter idag till miljontals satelliter i framtiden. Från en rymdstation till hundratals och senare tusentals rymdstationer. Inte bara små, trånga burkar för fem till tio personer, utan enorma strukturer där tusentals och senare miljoner människor kan bo och hälsa på.

Då öppnas också möjligheten till storskalig brytning av asteroider och att bygga saker i rymden med material från rymden.

Det ekonomiska värdet som kommer skapas kommer få internetekonomin att se liten ut.

Hur långt borta är vi från detta? SpaceX siktar på att nå omloppsbana med Starship under 2023. Någonstans i mitten eller slutet på 2030-talet kommer vi troligen kunna närma oss så låga kostnader som 100 kronor per kilo. Men så fort Starship börjar skala upp kommer kostnaden börja sjunka snabbare och snabbare.

Hur tar man tillvara på paradigmskiftet?

Tänk igenom det område du arbetar inom eller har ett särskilt intresse för. Om pengar inte vore en faktor, vad skulle du skicka till rymden och vilka möjligheter skulle det skapa? Tänk bortom det vi idag ser skjuts upp i rymden.

Ett exempel är underhållning. Stora kreativa möjligheter frigörs om vi kan spela in och sända från rymdstationer ovanför jorden. Hur ser en musikkonsert ut i tyngdlöshet? Svävande dans?

För att inte tala om alla nya sporter som blir möjliga.

Det är inte bara i rymden det sker, utan också på jorden. En rymdsektorn som expanderar med tiotusentals procent kommer skapa ett enormt behov av tjänster och produkter på jorden.

Miljontals jobb kommer att skapas på jorden av företag som gör affärer i rymden.

Kring uppskjutningsplatserna kommer samhällen och affärer växa fram, precis som de gör kring flygplatser.

Detta är bara några få exempel. Använd dina kunskaper och din kreativitet. Möjligheterna är astronomiska.

För dig som läser detta är det nu tidigt 90-tal igen och du har sett framtiden. Du är 2023 års Jeff Bezos som sitter där och funderar på framtiden. Tänker du ta möjligheten?

Om krönikören

Mathias Sundin är medgrundare och ordförande i Warp Institute, vd för Warp News, initiativtagare till Warp Space Program och tidigare riksdagsledamot. Han vill dö på Mars, men helst inte vid landning.