DEN GLOBALA KONJUNKTUREN

Argentinas inflation nära 95 procent

Den höga inflationen har tvingat fler argentinare att söka sig till soppkök för att få mat när inflationen urholkar löner och pensioner. Arkivbild. Bild: Natacha Pisarenko/AP/TT

Ekonomi (TT-AFP)

Konsumentpriserna i Argentina lyfte med 94,8 procent i december jämfört med ett år tidigare, enligt det nationella statistikinstitutet Indec. Det är den högsta inflationen i landet sedan 1991.

Bara jämfört med november var konsumentprislyftet i december i Argentina 5,1 procent, vilket är en något högre prisökningstakt per månad än under de tre föregående månaderna. Men prisökningstakten per månad är lägre än toppnivån i juli i år då priserna lyfte med 7,4 procent mot juni.

Inflationen på nästan 95 procent kan jämföras med inflationen på 50,9 procent 2021. Regeringens mål för 2023 är en inflation på 60 procent.

Dyrare mjölk

Under förra året ökade priset på basvaror varje månad, eller till och med varje vecka. Priset på en liter mjölk ökade med 320 procent under 2022, matlagningsolja blev 456 procent dyrare och priset på ett kilo socker steg 490 procent.

Kläder och skor blev 120 procent dyrare och priserna för hotellvistelser och restaurangbesök steg 109 procent, enligt den argentinska konsultfirman Abeceb.

För de flesta argentinarna är det en deppig upplevelse att gå till mataffären.

– Man står framför hyllorna och analyserar priser som om man stod och valde smycken, säger den 66-årige pensionären Julian Rattano till AFP.

Flera orsaker

Argentina har brottats med ekonomiska kriser i många år och har haft tvåsiffrig inflation de senaste tolv åren.

Flera faktorer ligger bakom den höga inflationen i landet, bland annat ihållande budgetunderskott, konstant devalvering och nu också externa faktorer som kriget i Ukraina som påverkar energi- och spannmålspriser globalt.

I ett försök att bromsa inflationen gjorde president Alberto Fernández vänster-mittenregering i december en överenskommelse med livsmedels- och hygienproduktsföretag om att frysa priserna på 2 000 produkter fram till i mars. Dessutom kom de överens om att begränsa prishöjningarna på 30 000 produkter till max 4 procent i månaden.