DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Nedåtgående trend för modehandeln

Under augusti köper många föräldrar runt om i Sverige höstkläder till sina barn. Arkivbild. Bild: Hasse Holmberg/TT

Ekonomi (TT)

Augusti är en period då många svenskar köper höstkläder till sina barn. Men nu visar Svensk Handels Stilindex att kunderna valt att hålla hårt i plånboken i år. En trend som oroar branschorganisationen Svensk Handel.

Enligt Svensk Handels stilindex minskade klädhandeln med 2,5 procent jämfört samma månad förra året och skohandeln med 7,6 procent. Nedgången är tydligast för skohandeln som sedan 2019 minskat med 20,8 procent.

"Augusti brukar vara en stark månad för modehandeln, då vi uppdaterar garderoben inför hösten och nya skolkläder ska köpas till barnen. Därför är det oroväckande med en tillbakagång jämfört med 2021", säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Att det köpts mindre skor och kläder jämfört med förra sommaren förklaras med höjda boräntor, hög inflation och dyrare el.

"Vi ser att handlarnas lönsamhet blir allt mindre till följd av ökade inköpspriser. Utöver detta oroas vi för de kostnadsökningar butikerna står inför till följd av skyhöga elpriser och hyresavtal som riskerar att öka kraftigt till följd av hög inflation", säger Sofia Larsen.

Martin Nilsson/TT