FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Analytiker: SAS kan tvingas sälja Eurobonus

Nås ingen lösning i dag kan SAS tvingas sälja av strategiska tillgångar, enligt flyganalytikern Jacob Pedersen. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Ekonomi (TT)

En historisk dag väntar för flygbolaget SAS – oavsett utfall i förhandlingarna med piloterna, enligt flyganalytikern Jacob Pedersen.

– Blir det inget avtal i dag, måndag, kommer SAS att vara ett strukturellt annorlunda bolag, säger han till TT.

En överenskommelse måste nås i dag – annars lägger man ner. Det var beskedet från förhandlingsledaren för SAS, Marianne Hernæs, på måndagsmorgonen.

Under strejken förlorar SAS 100–130 miljoner kronor per dag, enligt flygbolaget. Och tiden börjar rinna ut för SAS, enligt flyganalytikern Jacob Pedersen vid danska Sydbank.

– Blir det inget avtal i dag kommer SAS att vara ett strukturellt annorlunda bolag, säger han.

I så fall finns bara en väg framåt för bolaget: att sälja av strategiska tillgångar. Pedersen nämner två av dem som i så fall kan läggas ut för försäljning.

– Det ena är slottider på Heathrow, alltså avgångar. Det andra är att SAS tvingas sälja Eurobonusprogrammet.

Senast i början av juli skickade SAS vd Anko van der Werff ut ett e-postmeddelande till medlemmar i Eurobonusprogrammet. Där skrev han att det "inte finns några planer på att ändra Eurobonus".

Enligt Pedersen kommer SAS egna kapital att ta slut inom 50 dagar. Säljer bolaget av tillgångar skulle man kan kunna hantera strejken längre, men den ekonomiska krisen kommer fortfarande att vara kännbar.

Om en lösning i stället nås tror Pedersen att flygplanen kan vara i luften igen "väldigt kort därefter".

– Jag tror att piloterna är angelägna om att få flyga igen, säger han.

Fredrik Fahlman/TT