DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Uppåt för handeln i butiker

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökar något och det är den fysiska butikshandeln som står för ökningen.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,1 procent under oktober jämfört med samma månad 2020, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Försäljningen i butik gick upp med 0,2 procent. Detta är den femte månaden i rad med en positiv utveckling i butikshandeln.

– Den fysiska butikshandeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln under oktober månad. Totalt ser vi en relativt svag tillväxt, men tar man hänsyn till kalenderförutsättningarna ligger den totala försäljningstillväxten på 0,8 procent, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett uttalande.

Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 2,7 procent. Hemleverans minskade med 1,2 procent och upphämtning i butik med 4,5 procent.

– Det är viktigt att komma ihåg att även e-handelns försäljning mäts mot höga jämförelsetal, vilket bidrar till den negativa tillväxten i oktober. E-handelstillväxten var stark under hela förra hösten och i oktober förra året såg vi en e-handelstillväxt om 83,7 procent, säger Karin Brynell.

Höga jämförelsetal påverkade dagligvaruhandelns tillväxt i oktober