DEN SVENSKA KONJUNKTUREN
Larmet: Varselvåg på väg – ”Extremt ansträngt”
Företagen befinner sig i ett extremt ansträngt läge, varnar Skogsindustrierna. Under hösten har flera varsel kommit från olika skogsbolag och risken är att det bara är början. ”Det är kännbart för oss och alla andra”, säger Ulf Aili, vd på Smurfit Westrock i Piteå, till TN.
Det finska skogsindustribolaget Metsä Board har aviserat ett sparpaket på drygt 2 miljarder kronor och varslar 100 personer i Husum, Norske Skog behöver spara 200 tjänster, Rottneros och Billerud har presenterat sparprogram och nyligen meddelade Södra att 200 tjänster varslas i ett omfattande sparprogram som berör hela koncernen.
– Vi befinner oss i ett läge som kräver att vi agerar beslutsamt för att stärka oss långsiktigt, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef för Södra, i ett uttalande.
Den svenska skogsindustrin är hårt pressad av ökad konkurrens, högre kostnader och minskad tillgång på råvara.
Kinesiska aktörer dumpar priser på den europeiska marknaden efter Trumps tullar, vilket slår mot svenska företag.
Flera skogsbolag har aviserat stora sparprogram och varsel under hösten.
Kraftigt stigande priser på råvara och transporter försvårar situationen ytterligare.
Industrin efterlyser politiska åtgärder för bättre tillgång till lokal skog och lägre transportkostnader.
Skogsindustrierna varnar för att läget kommer bli ännu mer ansträngt om inget görs.
Experter bedömer att fler bolag snart kommer att behöva dra i nödbromsen och nu bekräftar branschen att situationen är allvarlig.
– Den svenska skogsindustrin befinner sig i ett extremt ansträngt läge, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.
”Dumpar priserna på vår huvudmarknad.”
Enligt branschen ligger flera faktorer bakom den svaga konjunkturen. En faktor är Donald Trumps handelstullar som har gjort att Kina styrt om flödet av sina produkter från den amerikanska marknaden till den europeiska.
– Helt plötsligt befinner vi oss i en situation där svenska bolag möter konkurrenter som säljer till väsentligt lägre priser på grund av att de har en helt annan kostnadsbas. När konkurrenter kommer in och dumpar priserna på vår huvudmarknad så blir våra industrier väldigt pressade, säger Viveka Beckeman.
Europa är utan tvekan de svenska skogsbolagens viktigaste marknad med 60 procent av försäljningen. Men det är inte enbart de förändrade kinesiska handelsströmmarna som slår mot den svenska skogsindustrin. Kostnaderna har de senaste åren ökat markant.
– Råvarupriserna på både sågtimmer och massaved har dubblerats jämfört med hur det var före pandemin. Till detta kommer att transportkostnaderna gått upp rejält, säger Viveka Beckeman.
”Vi märker av lågkonjunkturen.”
Ett av de bolag som känner av ett förändrat marknadsläge är pappersbruket Smurfit Westrock i Piteå.
– Visst är det kännbart för oss som för alla andra. Vi märker av lågkonjunkturen, säger vd:n Ulf Aili till TN.
Smurfit Westrock är en global koncern inom pappersbaserade förpackningar. Fabriken i Piteå tillverkar ett papper som används till wellpappförpackningar och 90 procent av produktionen går på export till Europa. För att klara sin produktion behöver Piteåbruket vedråvara från skogen.
– Vi är väldigt beroende av att vi kan få tag på lokal råvara men de senaste åren har vi behövt importera vedråvara. Dels är det inte hållbart ur klimatsynpunkt och dels driver det upp kostnaderna för råvaran, vilket vi brottas med nu, säger Ulf Aili.
”Måste betala ett betydligt högre pris.”
Orsaken till att fabriken har fått mindre vedråvara från närområdet är för det avverkas mindre skog. Branschen har gång på gång påtalat betydelsen av att den svenska skogsindustrin får tillgång till lokal råvara. Trenden är att allt mer mark i Sverige tas ur produktion på grund av olika klimatåtaganden och det är något som drabbar bruket i Piteå.
– Vi måste betala ett betydligt högre råvarupris jämfört med våra systerbruk i södra Europa i takt med att vi får mindre tillgång till lokalt avverkad vedråvara. Här finns möjlighet för våra politiker att agera. Det är rimligt, klimatsmart och konkurrenskraftigt att vi får använda den skogliga råvaran som finns här. Vår fabrik ligger ju här uppe för att skogen finns här, säger Ulf Aili.
Uppmaningen: Regeringen måste agera
Eftersom Piteåbruket har lång transportväg till sina kunder är det viktigt med ett välfungerande logistiksystem, där ökande transportkostnader blir kännbara. Produkterna transporteras till kunderna i Europa i huvudsak med tåg eller båt.
– Det är viktigt för oss att det finns ett pålitligt logistiksystem och att underhållet fungerar. Det är också viktigt att politikerna ser till att hålla kostnaderna på en rimlig nivå. Men staten har tvärtom höjt banavgifterna rejält vilket är märkligt med tanke på att tåg ska ju vara ett mer klimatvänligt alternativ än bil. Politikerna borde istället ordna så att industrin kan hålla nere kostnaderna för båt och järnväg, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Ulf Aili.
”Vi är oroliga för att allt ska dra ut på tiden och rinna ut i sanden.”
Skogsindustrierna jobbar nu för att svenska politiker ska börja skruva på de kranar som går att skruva på.
– Det finns väldigt mycket Sverige kan göra på egen hand för att främja industrins tillväxt och tillgång till råvara. När det gäller tillväxten finns en mängd åtgärder att sätta in. Vi behöver också få tillgång till marker där det går att bruka skogen. Om vi fortsätter på den inslagna vägen kommer ytterligare marker att undantas från skogsbruk och vi kommer därför att få ännu mindre råvara framöver, säger Viveka Beckeman.
Skogsindustrierna menar att det redan finns bra förslag i Skogsutredningen och i Artskyddsutredningen som går att genomföra.
– Den här regeringen har förstått skogens roll i klimatarbetet men nu behöver det bli action. Vi är oroliga för att allt ska dra ut på tiden och rinna ut i sanden, säger Viveka Beckeman till TN.