DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN

Larmet: Företag drunknar i oseriösa jobbansökningar – ”Utnyttjar systemet”

Bilden till vänster är skapad med hjälp av AI. Annelie Petersén, vd och ägare av Bonvings Skor AB, är frustrerad över mängden jobbansökningar från personer som hon menar inte är intresserade av att få ett arbete. Bild: AI, Privat

Svenska företag översvämmas av jobbansökningar från personer som inte vill ha jobb, och problemet växer. Annelie Petersén, vd på Bonvings Skor, vittnar om en våg med ansökningar från arbetslösa som bara jagar a-kassa. ”Det är så oengagerat. Det gör mig frustrerad och ledsen”, säger hon till TN.

Företag får in en allt större mängd jobbansökningar från personer som inte har för avsikt att faktiskt ta ett jobb. Tidningen Näringslivet har tidigare rapporterat om att såväl restaurangbranschen som städbranschen skriker efter arbetskraft samtidigt som arbetssökande går under jorden, tackar nej till jobb eller hoppar av mitt i processen.

AI-sammanfattning

Många företag får nu jobbansökningar från personer som inte vill ha jobbet.

A-kassans krav gör att oengagerade ansökningar ökar kraftigt enligt företagen.

Annelie Petersén på Bonvigs Skor ser ofta slarviga och opersonliga ansökningar.

En del ansökningar verkar vara skrivna av handledare och matchar inte de sökandes språk.

Hon tycker systemet utnyttjas och att det leder till utanförskap i samhället.

Arbetsförmedlingen känner till problemet men företag vill inte ha mer administrativt ansvar.

Läs mer

För att få ersättning från a-kassan behöver en arbetslös person aktivt söka ett visst antal jobb och lämna in en aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen varje månad. Jobben ska vara lämpliga vilket innebär att personen ska uppge utbildning, erfarenhet eller annan kompetens som är relevant för yrket.

Kravet att söka jobb har inneburit att företag får väldigt många jobbansökningar av personer där det är tydligt att de inte har för avsikt att ta ett jobb.

– Jag har reagerat på att det är så oengagerat, säger Annelie Petersén, som är vd och ägare av Bonvings Skor AB.

”Jag blir ledsen av det bristande engagemanget och att de utnyttjar systemet.”

Företaget säljer skor och har butiker i Nässjö och Värnamo. Annelie Petersén beskriver att den vanligaste formen av ansökan hon får är den där den sökande har skrivit några rader om sig själv och bifogat cv.

– Öppnar man cv:t är det många gånger inte särskilt starkt, även för äldre personer, utan innehåller ofta sporadiska anställningar. Sedan brukar det vara cirka tre rader om dem själva, som att man är glad och positiv, säger hon.

Men det finns också exempel på mejl där det endast står att hon ska se bifogad fil som är den jobbsökandes cv. Inget mer än det står i mejlet – det finns alltså till exempel inget personligt brev.

”Inte sällan får jag ansökningar där personen motiverar att jag ska anställa honom eller henne med att jag kan få bidrag för det.”

Oengagerade ansökningar, alltså sådana där det är tydligt att de sökande inte har som ambition att få ett jobb, är vanligast.

– Av spontanansökningarna är det ungefär 80 procent, säger Annelie Petersén.

Hon beskriver också att det händer att personer skickar jobbansökningar flera gånger under ett halvår och då alltid skickar likadana mejl utan förändringar.

– Inte sällan får jag ansökningar där personen motiverar att jag ska anställa honom eller henne med att jag kan få bidrag för det, säger Annelie Petersén.

Företag kan ansöka om ekonomiskt stöd vid anställning om de anställer personer som har varit borta från arbetsmarknaden en längre period eller är nyanlända.

Det händer också att det kommer in ansökningar där språket i den skrivna ansökan skiljer sig kraftigt mot språket när den sökande kommer in för arbetsintervju.

– Jag har kunnat se när en ansökan är skriven av en handledare. När jag väl kallar in personen så motsvarar inte det skrivna språket hur personen pratar. Det är stor språkförbistring eller ett fattigt ordförråd. Det behöver inte vara att personen är av en annan nationalitet, utan handlar generellt om när språkbruket skiljer sig mot vad som står i ansökan, säger hon och fortsätter:

– Då behöver jag lägga tid på att intervjua en person där det som har stått i mejlet inte stämmer. Det är inte samma person som har skrivit ansökan som kommer till intervjun.

Blir ledsen att systemet utnyttjas

Annelie Petersén tycker att det är frustrerande att människor har satt det i system att skicka in jobbansökningar endast för att uppfylla kriterierna för att få a-kassa och inte för att de är intresserade av att få ett arbete.

– Jag blir ledsen av det bristande engagemanget och att de utnyttjar systemet, säger hon.

Hon lyfter också de samhälleliga riskerna när människor går stora delar av sina liv utan att arbeta.

– Det blir ju en utsatthet och den som inte har ett jobb hamnar i ett utanförskap, säger hon.

Har problemet blivit större eller mindre med tiden?

– Jag tycker att det har blivit större.

Har du någonsin blivit kontaktad av Arbetsförmedlingen som ville kontrollera att en person faktiskt har kommit på intervju?

– Under de senaste 20 åren som jag har färskt i minnet har det aldrig hänt, säger Annelie Petersén.

”Vi kan inte drunkna i ännu mer administration.”

När TN tidigare har frågat Arbetsförmedlingen om detta svarade myndigheten att de känner till arbetsgivarnas upplevelser.

– Vi arbetar ständigt med att utveckla arbetet med uppföljningar. Det är viktigt att arbetsgivare tipsar oss om de misstänker oseriösa ansökningar, skriver pressekreterare Dennis Johansson Strömberg i ett svar till TN.

Han berättar att det går att tipsa via myndighetens webbplats.

Men Annelie Petersén menar att det är att lägga på en ännu större administrativ arbetsbörda på företag.

– Nej, det går absolut inte. Vi kan inte drunkna i ännu mer administration, säger hon.