DEN SVENSKA EKONOMIN

Dagligvaruhandeln avslöjar: Här är årets julraket

Julen är årets största mathögtid och vissa varor lockar mer än andra. Genrebild. Bild: Agneta Forssen, Mostphotos

Veckan före jul rusar försäljningen i dagligvaruhandeln och allra mest eftertraktade är julklassikerna. En produkt sticker ut lite extra med en försäljningsökning på hela 585 procent, skriver Svenskt Dagligvaruhandel i ett pressmeddelande.

Dagarna inför jul ökar försäljningen i dagligvaruhandeln med i snitt runt 30 procent, men vissa produkter bidrar mer än andra till att dra upp försäljningssiffrorna, skriver Svensk Dagligvaruhandel i ett pressmeddelande.

Bland storsäljarna finns julskinka, som ökar med 357 procent under julveckan jämfört med resten av året, och chokladpraliner, där försäljningen ökar med 417 procent. Men försäljningen av julmust ökar med hela 585 procent, vilket är den tydligaste ökningen av alla produkter.

– Julen sticker ut tydligt i ett annars stabilt konsumtionsmönster. På kort tid ska hela livsmedelskedjan skala upp för att möta en efterfrågan som annars är utspridd över flera veckor, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Pressmeddelande: Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka