DEN SVENSKA EKONOMIN
Så mycket mer handlar vi under Black Week
Nu finns det svart på vitt. Svenskarna handlar rejält mycket mer under Black Week, enligt siffror från Statistiska centralbyrån. I fjol till och med mer än under sista veckan före jul.
– Julhandeln har börjat förskjuta sig mer mot november, säger Daniel Lennartsson på SCB.
Köpannonserna fullkomligen exploderar i dagarna. Och det ger tydlig effekt, visar statistiken.
Under Black Week (sista veckan i november) i fjol handlade svenska hushåll för 11,7 miljarder kronor mer än under en vanlig vecka under året som låg på 48 miljarder kronor. Det var extra mycket just i fjol, vilket kan hänga ihop med när löneutbetalning skedde. De senaste sex åren låg konsumtionen under den svarta veckan i genomsnitt 7,2 miljarder högre än normalt.
Räknat per hushåll motsvarar det runt 1 500 kronor mer.
Toppen nås under själva Black Friday (fredagen under Black Week). I fjol uppgick konsumtionen till elva miljarder kronor på fredagen, cirka fyra miljarder mer än en genomsnittlig dag.
Framför allt handlar det om sällanköpsvaror, som elektronik och liknande.
Handlar man då mindre under kringliggande veckor?
– När den här veckan är slut går man in i julhandeln. De veckorna ligger också över en genomsnittlig vecka, säger Daniel Lennartsson, statistiker på SCB.
Men sett över tid så har november snott en del av julmånaden december. Och sen handlar vi betydligt mindre under januari och februari. Så totalt sett över året så ökar konsumtionen bara marginellt.
Under fjolåret låg handeln högre under sista veckan i november än under veckan före jul, enligt SCB:s siffror.
Olle Lindström/TT