DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Julhandel passerar 100 miljarder: ”Uppdämt behov”

Julhandeln väntas passera 100 miljarder i år, förra året låg försäljningen på cirka 97 miljarder kronor. Bild: ERIK MÅRTENSSON / TT

Ekonomi (TT)

Julhandeln ökar i år – och hushållen väntas unna sig både sällanköpsvaror och lyxig julmat.

– Det finns ett uppdämt behov av att konsumera efter år av återhållsamhet, säger William Lindquist, analytiker på HUI.

Hushållen känner sig optimistiska över sin privatekonomi – lägre räntor och inbromsad inflation skapar större utrymme i plånboken – och en positiv tillväxt i julhandeln, det menar analysföretaget HUI, som ägs av Svensk Handel, i sin prognos.

– Allt fler känner sig tryggare med sin ekonomi nu när räntenivåerna är lite mer förutsägbara. Det skapar framtidstro, säger William Lindquist.

För första gången väntas handeln sälja för över 100 miljarder kronor under december.

Delikatesser

I dagligvaruhandeln väntas försäljningen jämfört med förra året, öka med 2 procent i fasta priser, det vill säga den faktiska volymökningen i handeln med inflationens effekt borträknad.

Fler hushåll väntas lägga lite extra pengar på julmaten i år – hushållen är vanare med högre prisnivåer samtidigt som matpriserna sänkts.

– Förra julen pratade jag lite om ”substitutjulen” – man kanske bytte ut den ekologiska julskinkan mot ett billigare alternativ. I år kollar vi kanske mer på premiumalternativ och delikatesser i butikshyllorna, det är inte lika hårt prisfokus längre.

”Uppdämt behov”

Sällanköpsvaruhandeln – produkter som möbler, leksaker och hemelektronik, väntas göra en revansch i år. Efter en nedgång på 2 procent i fjol spår HUI en tillväxt på 3 procent i december.

– Det är ofta kapitalkrävande inköp och många konsumenter avstod från det i fjol när pengarna inte riktigt räckte till. Så här finns nog ett ganska stort och uppdämt konsumtionsbehov, säger Lindquist.

Barnens julklappar är i vanlig ordning högt prioriterade – leksakshandeln hade positiv tillväxt 2023 och 2024 och fortsätter öka ytterligare i år.

Modehandeln och elektronik-och vitvaruhandeln spås inte ha lika positiv tillväxt – trots det väntas ingen bransch ha något större tapp, även de branscher som det går sämre för väntas vara i linje med förra årets julhandel.

Vera Leijonklo/TT

Fakta

Handelns Utredningsinstitut (HUI), släpper årligen en prognos över hur julhandeln förväntas utveckla sig.

–Med julhandel avses all försäljning som sker i december inom både dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln.

–I december sker försäljning med andra ändamål än julen, det räknas ändå in i prognosen. På samma sätt sker julhandeln i november, det räknas inte in i prognosens siffror.

– I prognosen inkluderar HUI både fysik handel och e-handel.

HUI är ett konsultföretag, bland annat genomför dem analyser. Bolaget ägs av branschorganisationen Svensk Handel.

Källa: Handelns Utredningsinstitut.