DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

Trots stress och stök – lärare nöjda på jobbet

Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket, presenterar resultaten från den internationella studien Talis 2024, som undersöker lärares och rektorers yrkesvardag. Bild: Anders Wiklund/TT

Nio av tio unga högstadielärare räknar med att vara kvar i yrket om fem år. Internationellt sett är det en hög andel. Men svenska lärare vittnar också om stress och brist på uppskattning.

– Arbetet med att skapa studiero har blivit mer krävande och stressande, säger Anna Castberg på Skolverket.

OECD släpper på tisdagen resultaten från världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Talis.

Mot bakgrund av de negativa rubriker skolan ofta får ger Talis ett möjligen överraskande besked. Den internationella rapporten visar att 92 procent av svenska lärare på högstadiet är nöjda med sitt jobb. Nivån är på samma höga nivå som OECD-snittet och som i Talis 2018.

– Fler lärare ser positivt på sitt yrke och att deras syn på yrket har förbättrats, säger Stephanie Plenty, Skolverkets projektledare med ansvar för de svenska resultaten.

Många vill fortsätta

En annan positiv indikation är den relativt låga andel lärare under 30 som tror att de kommer att söka sig bort från yrket inom några år: knappt 10 procent i Sverige mot OECD-snittet på 20 procent.

Men en del av lärarutbildningarna i Sverige har haft svårt att fylla platserna och troligen är det kopplat till yrkets status. I Talis tycker endast 15 procent av lärarna att yrket är högt värderat i samhället.

– Andelen som anser att yrket har hög status har ökat med cirka 10 procentenheter bland svenska lärare sedan 2013, men yrkets upplevda status är fortfarande lägre än OECD:s genomsnitt, säger Stephanie Plenty.

Samtidigt ökar andelen lärare som har yrket som sitt förstahandsval, från 59 procent 2018 till 67 procent i den nya rapporten.

Inte förvånande vittnar lärare också om stress. Cirka 44 procent av de svenska högstadielärarna är mycket stressade, samma andel som i förra mätningen och samma som OECD-snittet.

– Fortfarande är det administration som skapar mest stress, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket.

Svenska lärare lägger ungefär tre timmar i veckan på administration, mer än de andra nordiska länderna.

Störande elever

98 procent av de svenska lärarna tycker att de och eleverna kommer väl överens för det mesta. Men stök och oro i klassrummet är ett fortsatt problem. 17 procent av lärarna säger att de tappar ganska mycket undervisningstid på grund av det. De upplevda ordningsproblemen är dock lägre än genomsnittet i Norden.

Ett negativt resultat är att 42 procent av svenska rektorer säger att mobbning sker varje vecka – dubbelt så många som OECD-snittet. Bilden är dock inte entydig.

– I våra internationella studier bland elever där de uppger att de är mobbade ser vi inte att Sverige sticker ut negativt, säger Stephanie Plenty.

Anna Lena Wallström/TT

Stephanie Plenty, projektledare på Skolverket, presenterar de svenska resultaten för Talis 2024. Bild: Anders Wiklund/TT

Fakta

Talis står för Teaching and learning survey.

Ansvarig för undersökningen som helhet är OECD. Skolverket ansvarar för den svenska delen.

Talis genomförs i regel i femårsintervaller. Den näst senaste gjordes 2018, den senaste 2024 (ett års fördröjning på grund av pandemin).

I 2024 års upplaga har 280 000 högstadielärare och rektorer världen över deltagit, däribland de nordiska länderna.

Källa: OECD/Skolverket