DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN

Ledare: Arbetsförmedlingen fyller inget syfte – låt privata aktörer ta över

På dejtingmarknaden har en uppsjö av matchningstjänster vuxit fram för att möta en differentierad efterfrågan, anser skribenten. Bild: Beate Oma Dahle

Det är dags att inspireras av Tinder och låta privata matchningstjänster ta över Arbetsförmedlingens uppdrag, skriver Hannah Stutzinsky i en ledare i Smedjan.

Arbetslösheten ligger på en historiskt hög nivå samtidigt som rapporterna om missriktade insatser och dåligt fungerande stöd åt de arbetssökande talar sitt tydliga språk. Det är uppenbart att Arbetsförmedlingen inte klarar av uppdraget att matcha arbetssökande och arbetsgivare, och därför borde myndigheten läggas ner. Det skriver Hannah Stutzinsky i Smedjan.

I stället borde privata aktörer som konkurrerar med varandra ta över, skriver hon, och jämför med dejtingmarknaden där ”en uppsjö av matchningstjänster vuxit fram för att möta en differentierad efterfrågan”.

”Till skillnad från dejtingmarknaden har efterfrågan, som på den här marknaden utgörs av de arbetssökande, svårt att hitta till det utbud av arbetsgivare som är aktuellt för just dem eller blir tvingade till ett mindre effektivt sökande på grund av Arbetsförmedlingen fyrkantighet”, skriver hon.

Smedjan: Låt Tinder ta över Arbetsförmedlingen