TULLKRIGET
Vd:n: Polarn O. Pyret lämnar USA – storsatsar i Europa
Polarn O. Pyret lämnar den amerikanska marknaden – och styr i stället resurserna mot norra och centrala Europa. ”Det har varit en knepig vår”, säger vd:n Sara Sjöberg till TN.
På grund av de höga tullkostnaderna har det svenska barnklädesmärket Polarn O. Pyret bestämt sig för att avveckla sin verksamhet i USA. Som vid alla större affärsbeslut så är det flera faktorer som ligger bakom att företaget valt att inte förlänga frachiseavtalet i USA, berättar Sara Sjöberg, vd på Polarn O. Pyret.
– Vi arbetar kontinuerligt med att förenkla och fokusera vår affär. Framåt ligger vårt fokus på norra och centrala Europa där vi redan idag ser en ökande efterfrågan på våra kvalitativa barnkläder.
– Tullar gör det såklart inte lättare att sälja våra varor då vi tvingas välja mellan att höja priserna till kund eller sänka våra marginaler. Då vi har en hel del produktion i Kina har det varit en knepig vår för vår franchisetagare i USA.
Hon konstaterar att den amerikanska marknaden varit en liten del av verksamheten och bara står för några få procent av omsättningen tillsammans med de övriga franchisemarknaderna. Polarn O. Pyret är precis som många andra företag påverkade av konjunkturen och en minskad köpkraft hos konsumenterna.
– Vi arbetar även fortsatt med kontinuerliga dialoger med våra hyresvärdar där vi hoppas att fler inser utmaningen i att ligga kvar på samma hyresnivåer som tidigare när trafiken och omsättningen var koncentrerad till den fysiska kanalen snarare än fördelad mellan fysiska och digitala kanaler.
Även om tullarna skulle försvinna så påverkas inte beslutet att lämna den amerikanska marknaden. Framöver kommer bolaget att fokusera på Europa, konstaterar hon.
– På våra kärnmarknader i Norden har vi redan en stark kundbas och varumärkeskännedom.
I höst kommer Polarn O. Pyret satsa mer på Tyskland genom ett nytt samarbete med detaljhandelskedjan Globetrotter, vilket förhoppningsvis kommer att öppna upp för fler kunder i en viktig och växande marknad, berättar Sara Sjöberg.
– Osäkerheten har inte inneburit att vi behövt stoppa några större investeringar, men den gör att vi är mer selektiva i hur vi använder våra resurser. Vi styr om satsningar mot de marknader där vi ser störst möjlighet till tillväxt.