DEN SVENSKA EKONOMIN

Ikeachefen: Vi räknar med att sänka priserna

Jesper Brodin, vd för Ingka Group, som är den del av Ikea-sfären som driver majoriteten av möbeljättens varuhus i världen tror på sänkta priser framöver. Bild: Adam Ihse/TT

Ekonomisk kris och tunna plånböcker märks inte hos Ikea. Tvärtom – det går överraskande bra för möbeljätten.

– Vi tror att vi under de kommande åren ska kunna vara ännu mer aggressiva och sänka priserna, säger Ikeachefen Jesper Brodin.

Redan klockan sju på morgonen – tre timmar innan premiäröppningen – står en äldre herre i kö utanför Ikeas nya varuhus i Kållered i Göteborg.

Han är inte ensam om att ha väntat länge. Öppningen av det nya varuhuset i Kållered i veckan blev kraftigt försenad. Bland annat för att det automatiska robotlagret, som skulle bli först i världen av sitt slag, krånglade – och till slut skrotades helt.

Hur mycket det snedsteget kostade kan inte Jesper Brodin, vd för Ingka Group som driver de flesta Ikeavaruhus runt om i världen, svara på.

– Men en av våra heliga principer är att få lov att göra misstag. Om du frågar mig så borde vi göra fler sådana här projekt för det är det enda sättet att lära sig, säger han.

Dessutom går det bra för möbeljätten. Under det brutna verksamhetsåret som tog slut i augusti 2022 ökade försäljningen och även sedan dess har tillväxten varit hög, enligt Jesper Brodin.

Trots att många hushåll är pressade av hög inflation, dyr mat och höga räntor öppnar de fortfarande plånböckerna i Ikeas varuhus.

– Vår prognos inför året var att det skulle bli en avmattning, men så har det inte blivit, säger Jesper Brodin.

"Svårt att förklara"

Snarare går det bättre än väntat, på samtliga marknader runt om i världen.

– Det är nästan lite svårt att förklara. Det brukar svaja mer, med bra eller dåliga år på olika ställen. Men just nu ser det positivt ut överallt, säger han.

En förklaring kan enligt koncernchefen vara att många fortsatt jobbar på distans efter pandemin, och att hemmet därför blivit viktigare. Dessutom har Ikea traditionellt sett alltid gynnats i sämre tider.

– Går vi tillbaka till krisen 2008 och andra lågkonjunkturer så har vi alltid tagit marknadsandelar. Men det är inte säkert att vi vuxit, utan vi har på något sätt följt de ekonomiska trenderna, säger han.

– Just nu vet vi att många kommer till oss på grund av att man tittar mer på lågprisalternativ.

När Ikea i början av förra året tvingades höja sina priser fick det stor uppmärksamhet. Globalt höjdes priserna med i snitt nio procent, på grund av kraftigt stigande priser för transporter och råvaror under pandemin.

Vill sänka priser

När de kostnaderna nu börjar sjunka igen ser Jesper Brodin sänkta priser framför sig. Hur mycket de kan komma att sänkas vill han inte spekulera kring.

– Det är väl svårt att tro att det skulle gå tillbaka snabbt till där vi var tidigare, men ekonomin ser också lite annorlunda ut för människor. Jag tror att jag får stanna vid att jag ändå är optimistisk om att vi kommer att kunna sänka priserna de kommande två åren, säger han.

Samtidigt, tillägger han, är det speciella tider.

– Vi vet inte hur det ekonomiska läget kommer att påverka köpkraften framåt.

TT: Men det blir inga fler prishöjningar?

– Det vet man ju aldrig. Det är väldigt svårt att säga vad framtiden innehåller, men Ikeas filosofi handlar ju om att sänka priser, säger Jesper Brodin.

Alice Nordevik/TT

Jesper Brodin talar på invigningen av det nya varuhuset i Kållered i Mölndal utanför Göteborg. Bild: Adam Ihse/TT
- Det är fortfarande väldigt stark tillväxt för oss. Samtidigt så vet vi att de här tiderna är speciella, om en månad eller två kan det vara tuffare, säger Jesper Brodin. Bild: Adam Ihse/TT
- Jag skulle tro att branschen gynnas av de här tiderna, säger Jesper Brodin om hur Ikea kan gå starkt trots lågkonjunkturen. Bild: Adam Ihse/TT

Fakta

Ingka Group är en av 12 franchisetagare som driver Ikeavaruhus under försäljningsavtal med Inter Ikea Gorup, som äger konceptet Ikea.

Ingka Group består av tre verksamhetsområden - Ikea Retail, Ingka Investments och Ingka Centres.

I Ikea Retail ingår 379 Ikeavaruhus och butiker i mindre format på 31 marknader, vilket representerar 89 procent av Ikeas detaljhandelsförsäljning. Totalt finns 460 Ikeavaruhus i världen.

Under verksamhetsåret 2022 (1 september 2021 till 31 augusti 2022) ökade Ingka Groups försäljning med 5,7 procent till 42 miljarder euro, motsvarade runt 482 miljarder kronor.

Under verksamhetsår 2021 (1 september 2020 till 31 augusti 2021) ökade Ingka Groups försäljning med 6,3 procent till 37,4 miljarder euro, motsvarande runt 374 miljarder kronor.

Verksamhetsåret 2020 (1 september 2019 -31 augusti 2020) uppgick försäljningen till 35,2 miljarder euro.

Källa: Ingka Group