Bild: Gorm Kallestad

Professorer: Så kan skolvalet leda till minskad skolsegregation

Det omdebatterade skolvalet behövs om vi vill bryta skolsegregationen. Det skriver professorerna Alvin E Roth och Tommy Andersson i en debattartikel i Dagens Samhälle.

I artikeln hävdar professorerna att det gäller att välja ”rätt” metod för att tilldela skolplatser, och föreslår en som baseras på uppskjuten antagning. Metoden är algoritmisk och varför den fungerar väl är för att den matematiskt kan visa att det finns en unik tilldelning som inte bara respekterar olika aktörers önskemål utan även eliminerar taktiska val.

För att på allvar bryta skolsegregationen är denna metod en förutsättning då reglerna i det nuvarande systemet är utformade på fel sätt. Istället skapas skolsegregation via boendesegregationen.

”Med korrekt utformade antagningsregler i ett rättssäkert och gemensamt antagningssystem där vårdnadshavares önskemål tas på allvar – utan taktiska element – kan skolsegregationen i stället minska. Allt detta kan åstadkommas med reformerade antagningsregler och elevplacering som bygger på metoden för uppskjuten antagning”, skriver debattörerna.

DS: Mycket dålig idé att avskaffa skolvalet om man vill bryta segregationen, menar debattörerna.