REGELKRÅNGLET

Sverige stoppar klimatsmarta transporter – ”Vi spelar inte i samma lag”

Transportstyrelsen ratar transportföretagens vädjan om en undantagsregel för att ställa om till fossilfritt. Det rör upp känslor i branschen. "Det känns inte riktigt som att vi spelar i samma lag”, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring till Di.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på branschorganisationen Transportföretagen. Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.

Körkortslagen säger att förare av B-körkort får köra lätta lastbilar som växer max 3,5 ton. Men i takt med att leveransföretagen ställer om till en fossilfri fordonsflotta kan det ställa till det rejält för branschen. Detta eftersom el- eller gasdrivna fordon generellt är tyngre jämfört med de dieseldrivna och ger bilarna mindre lastkapacitet.

Branschaktörer har därför vädjat till Transportstyrelsen att införa undantagsmöjligheter i körkortslagen som tillåter en högre maxvikt för lätta lastbilar. Det skulle tillåta företagen att både bli mer hållbara och samtidigt frakta samma mängd som tidigare.

Sedan tre år tillbaka finns till och med ett EU-direktiv innehållande en högre maxvikt, 4,25 ton, för lätta lastbilar som går på fossilfria drivmedel. Dessutom har undantag införts i Nederländerna, Storbritannien, Italien och Norge.

Men Transportstyrelsen avvisar en sådan svensk lösning.

Transportstyrelsens nej är förvånande rigid, anser Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på branschorganisationen Transportföretagen.

– Jag har inte hört någon som har förståelse för det här. När man läser rapporten verkar det inte som att de förstår branschens behov, tillägger Catherine Löfquist på Bring.

Dagens industri: Transportföretagen rasar mot körkortsstopp – ”ramaskri i branschen