BROTTEN MOT FÖRETAGEN

Svarade på sms – förlorade 10 procent av årsomsättningen

Bild: Mostphotos

E-handelsbutiken Glinder blev lurad på 10 procent av sin omsättning av sms-bedragare. Nu riktar ägaren kritik mot banken. ”Systemet läcker som ett såll”, säger han till DI.

I slutet av juni fick Morgan Sehlstedt, ägare av Glinder, ett sms angående en otillåten transaktion från hans företagskort. I sms:et, som såg ut att komma från tjänsten Spärrservice, bad avsändaren om tillgång till hans Bank-id.

Två veckor senare var 10 procent av Glinders omsättning borta, berättar Morgan Sehlsted till DI. Inom loppet av en natt hade bedragaren gjort tre uttag från kortet.

– Systemet läcker som ett såll om det reagerar först efter tre stora transaktioner på konstiga tider. Bankens uppgift är att skydda kundernas pengar, säger han till DI.

Dagens Industri: Hans företag plundrades efter sms-bedrägeri: ”Skakade i hela kroppen”