E-HANDELNS UTVECKLING

E-handlare portar "returmissbrukare"

Ett litet antal kunder står för en relativt stor andel av returerna. Arkivbild. Bild: Jessica Gow/TT

Ekonomi (TT)

Det blir allt vanligare att e-handelsföretag i modebranschen stänger av kunder som står för extremt många returer, rapporterar SVT Nyheter.

– Vi analyserade våra returer och såg att en väldigt stor andel kom från en väldigt liten andel av våra kunder, säger Sandra Gadd, finanschef på den svenska modesajten Boozt som hittills stoppat 19 000 kunder.

Av företagets returer kommer 15 procent från personer som Boozt benämner ”returmissbrukare”. Det handlar om en mycket begränsad andel av kunderna, 0,4 procent eller färre.

Sandra Gadd beskriver ett ur företagets synvinkel problematiskt kundbeteende:

– Om du köpt 30 likadana skor i samma storlek, och skickar tillbaka dem, och nästa vecka samma sak. Det är ofta väldigt stora volymer.