DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Dyster framtidstro inom svensk handel

"Vi kan tyvärr inte säga att vi är särskilt överraskade över månadens siffror", säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi (TT)

Handeln ser fortsatt mörkt på framtiden. Pessimismen ökar och utmaningarna blir allt mer påtagliga, visar Svensk Handels Handelsbarometer.

Oktober månads indikatorvärde för e-handeln visar på ett tapp på 6,2 enheter, vilket ger ett värde för segmentet på 80,3. Ett indikatorvärde på 100 indikerar en neutral nivå.

"En majoritet av e-handlarna tror på en försämring kommande tre månader, vilket innebär att de tuffa tiderna tyvärr ser ut att fortsätta", säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Det största tappet står däremot butikshandeln för – 6,4 enheter. I oktober innebär det ett indikatorvärde på 73,7, vilket kan jämföras med 104,9 i oktober 2021.

"Butikshandeln dras nu inte bara med faktumet att konsumenterna håller hårdare i plånboken, utan också med skenande elkostnader och en oro för att hyreshöjningar på 10 procent ska drivas igenom. Vi kan tyvärr inte säga att vi är särskilt överraskade över månadens siffror", säger Sofia Larsen.

Svensk Handels framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja samt även lönsamhet de kommande tre månaderna.