TULLKRISEN
Chocken: Frakt till USA stoppas över en natt – företag riskerar konkurs: ”Förödande”
Efter USA:s tullar stoppade Postnord försändelserna till USA - helt utan förvarning. En katastrof för Kepp.se, som fått se sin försäljning störtdyka. Sex veckor senare väntar företaget fortfarande på besked – trots att andra fraktbolag har hittat lösningar. ”Nu handlar det bara om att försöka överleva”, säger delägaren Annie Näslund till TN.
”Helt bedrövlig”. Så beskriver Annie Näslund situationen som Kepp.se har hamnat i sedan Postnord slutat skicka varubrev till USA. Företaget, som Annie Näslund driver ihop med sin man Joel Waugh, tillverkar miniatyrer till bland annat dockhus och säljer dem via e-handel till en rad länder. USA har länge varit företagets största marknad och stod fram till nyligen för en majoritet av bolagets omsättning.
Postnord har slutat skicka varubrev till USA, vilket drabbat många småföretag.
E-handelsföretaget Kepp.se har förlorat nästan all försäljning till landet.
Anledningen är USA:s förändrade tullregler som kräver tull på nästan alla paket.
Annie Näslund på Kepp.se, kritiserar bristen på information från Postnord.
Andra länders fraktföretag har redan löst problemet och återupptagit försändelser.
Trots att Kepp.se lyckats öka försäljningen på andra marknader är framtiden oviss.
Men i augusti förändrades allt. Som en blixt från klar himmel meddelade Postnord på sin hemsida att företaget pausar varuförsändelser till USA.
– Det är ju inte bara vi som blir påverkade av det här utan det är alla småföretag som säljer till USA. Det är egentligen hela e-handeln till USA som blir påverkad, säger Annie Näslund till TN.
”Situationen har fått mycket stora konsekvenser, till en början förlorade vi nästan all vår försäljning.”
Bakgrunden till Postnords beslut är USA:s förändrade tullregler. Tidigare medförde den så kallade ”De Minimis”-regeln att varor med ett värde av max 800 amerikanska dollar kunde skickas till USA utan att skatt och tull behövde betalas in. Men nu har regeln upphävts, vilket innebär att tullar måste betalas in för de allra flesta paket innan de anländer till USA.
– Situationen har fått mycket stora konsekvenser, till en början förlorade vi nästan all vår försäljning. För oss är det särskilt allvarligt eftersom cirka 90 procent av våra försändelser vanligtvis går till USA. Oktober till december är också våra absolut viktigaste månader på året på grund av julhandeln, säger Annie Näslund.
Samtidigt har informationen från Postnord varit minst sagt bristfällig, konstaterar hon, och berättar att hon fick kännedom om förändringen av sin far, som tagit del av nyheten via media. Då var det ungefär en vecka kvar till Postnords paus skulle införas.
– Nu kan vi inte skicka några paket alls till USA med Postnord längre. Och det blev ett jättestort problem för oss eftersom vi sålde så mycket till USA.
– I slutet av sommaren kände vi dessutom att nu går företaget riktigt bra. Vi kan andas ut och bara fokusera på att växa. Men så händer det här och det blir ju förödande för oss. Nu handlar det bara om att försöka överleva.
Ni som företagskund fick alltså inte någon information om det nya upplägget?
– Absolut ingenting. Vi har själva fått ringa till Postnord och försöka ta reda på vad som händer. De har ingen information om när problemet kommer att vara löst eller hur det ska lösas, eller om de kan hjälpa oss på något sätt. Ingenting.
Postnord: ”Beklagligt”
Det är transportören som ansvarar för att de amerikanska reglerna för införsel efterföljs. Postnord, som enligt egen utsago ska ha fått informationen från USA en dryg vecka innan de lade upp informationen på sin hemsida, beslutade ”på grund av den korta tidsramen för att anpassa sig till de nya kraven” alltså att tillfälligt stoppa försändelser till USA och Puerto Rico.
Stoppet kommer enligt ett pressmeddelande att pågå tills dess att ”en lösning som uppfyller kraven har utvecklats och implementerats”.
– Beslutet är beklagligt men nödvändigt för att säkerställa full efterlevnad av de nyligen implementerade reglerna. Vi arbetar aktivt med relevanta internationella organisationer och med våra amerikanska samarbetspartners för att utveckla och implementera en lösning som uppfyller kraven, och vi är fast beslutna att återuppta servicen för våra kunder så snart som möjligt, säger Björn Bergman, chef för Postnords avdelning ”Group Brand and Communication”, i en kommentar.
”Man undrar ju varför de inte kan lösa det här om deras motsvarigheter i andra länder kan.”
En klen tröst för Kepp.se som nu riskerar att gå miste om stora delar av den viktiga julförsäljningen, som står för en stor del av företagets årliga inkomst.
– Det känns ju som att vi kommer att missa den i USA. Och Postnord har inga uppdateringar så vi vet fortfarande inte när de kommer lösa det här problemet.
Samtidigt har Annie Näslund och Joel Waugh fått kännedom om att exempelvis Royal Mail i Storbritannien har fått en lösning på plats som på nytt gör det möjligt att skicka mindre paket till USA. Samma sak gäller enligt Annie Näslund för en rad andra företag, som PostNL i Nederländerna, DHL Parcel i Tyskland, Correos i Spanien och Korea Post i Sydkorea.
– Postnords paus har nu pågått i en och en halv månad. Man undrar ju varför de inte kan lösa det här om deras motsvarigheter i andra länder kan.
– Deras oförmåga att anpassa sig till förändringen i tid orsakar enorma problem för vår verksamhet. Att överleva den här situationen är svårt för oss och jag föreställer mig att många andra entreprenörer i Sverige just nu kämpar med samma problem.
Fortfarande ingen information
Även andra fraktföretag som har verksamhet i Sverige har lyckats hitta lösningar, enligt Annie Näslund. Men att gå över det till något av dem är inte ett alternativ.
– Våra kunder gör ofta beställningar för 100–200 kronor och då är det inte värt att betala kanske 200 kronor för frakten, konstaterar hon.
Skillnaden är att Postnord erbjuder en variant av försändelser som inte är spårbara, vilket gör dem billigare att skicka.
– Vi har bara Postnord som alternativ till USA och så har det varit sedan vi startade, men det har fungerat bra.
Vad tänker du om att Postnord inte går ut med information till sina företagskunder kring en så pass viktig förändring?
– Det är jättetråkigt. Hade min pappa inte sagt någonting så hade vi kanske inte ens vetat om det förrän vi kom till Postnords företagscenter för att lämna in paket. Det är helt bedrövligt att man inte får veta någonting. De har förvisso gått ut med informationen på sin sajt men det är ju inte alltid man som företag följer Postnords hemsida. Ett mejl hade varit uppskattat.
”Hade min pappa inte sagt någonting så hade vi kanske inte ens vetat om det förrän vi kom till Postnords företagscenter för att lämna in paket.”
Kepp.se har haft en stadig tillväxt de senaste åren och har nu nått upp i en årlig omsättning på runt 900 000 kronor. Både Annie Näslund och hennes man arbetar med företaget på heltid.
– Tack vare att Joel har arbetat stenhårt med att bygga upp försäljningen på andra marknader runt om i världen har vi nu lyckats komma upp i ungefär 50 procent av vår tidigare försäljning. Men det är fortfarande ett hårt slag för oss. Vi går varje dag och bara väntar på att vi ska få börja skicka paket till USA igen.
Vad tycker du är det värsta med allt det här?
– Att det gick så bra för oss och att vi var så hoppfulla inför framtiden och så händer en sådan här sak. Man kanske kan tycka att det inte är hela världen, att det bara är att folk får vänta lite längre på sina paket. Men för oss och andra företag som säljer mycket till USA så påverkar det otroligt mycket.
TN har sökt Postnord.