DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Ica efter kritiken: "Vi håller Sverige levande"

Nina Jönsson blickar tillbaka på ett turbulent första år som vd för Ica-gruppen. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Ekonomi (TT)

Kraftigt höjda matpriser, stora vinstuttag och ett historiskt insiderbrott. Kritiken mot Ica har varit stenhård under året. Men efter kundflykt till konkurrenterna ser livsmedelsjätten ljuset.

– Efter många tuffa månader tog vi marknadsandelar på mat i oktober och november, säger vd Nina Jönsson.

Kärnfrågan under Nina Jönssons första år som vd på Ica-gruppen har varit matpriser.

Skarp kritik om obefogat höjda priser har riktats från såväl oppositionen som regeringen – samtidigt som svenska hushåll plågas av en skyhög inflation.

– Vi välkomnar debatten och alla samtal med politiker, men det är viktigt att de förhåller sig till fakta, säger hon och betonar att Icas marginaler har fallit en procentenhet var i butik och partihandel 2023 jämfört med 2021.

Vill minska importberoendet

Energipriser, svag krona, kriget i Ukraina och pandemins konsekvenser beskrivs som drivande faktorer till prisuppgångarna på livsmedel.

Nina Jönsson anser att matjättarna har ett stort ansvar i ekonomiskt svåra tider.

– Mycket handlar om hur vi kan värna svensk jordbruksproduktion. 50 procent av det vi säljer kommer från Sverige. Om vi blir mindre importberoende kommer vi både ha fler jobb i Sverige och påverkas mindre av kronkursen om varorna kommer härifrån.

Turbulensen och uppmärksamheten till trots är Jönssons uppfattning att Ica har förbättrat sitt varumärke i år.

– Trots att Ica figurerat i många kritiserade sammanhang i media, har antalet kunder ökat under året, säger hon.

Har tappat marknadsandelar

Fastän Ica inte längre är börsnoterat presenterar bolaget kvartalsrapporter. I den senaste, för tredje kvartalet, framgick att Ica tappade marknadsandelar till konkurrenterna – framför allt Axfood.

Ica-butikernas försäljning ökade under kvartalet med 5 procent medan marknadstillväxten uppgick till 6,2 procent. Det var åttonde kvartalet i rad som Ica växte mindre än marknaden.

Ica har lanserat flera prisinitiativ för att återfå kunder från lågprisalternativen. Enligt Nina Jönsson har Ica lyckats med sina egna lågprissatsningar.

– Efter många tuffa månader tog vi marknadsandelar på mat i oktober och november, vilket är kopplat till fler kundbesök.

Hon understryker att Ica satsar i hela landet.

– Vi håller Sverige levande. Vi har en Sverige-runt-princip och satsar på hela landet. Några av våra konkurrenter fokuserar i princip bara längs E4.

"Mycket skriverier"

Under matprischocken har flera Ica-handlare plockat ut miljardbelopp i aktieutdelningar, enligt en granskning av de största butikerna som Aftonbladet gjort.

– Det är viktigt att vi har lönsamhet eftersom vi agerar i en lågmarginalbransch. Och vi investerar mycket tillbaka i verksamheten, säger Nina Jönsson.

– Boksluten som presenteras nu är från 2022 då läget såg annorlunda ut. Då tar man utdelningarna i år, vilket är naturligt. Det är så systemet fungerar.

Hon är kritisk mot publiceringar som pekar ut enskilda Ica-handlare.

– Det har varit mycket skriverier. Många av våra handlare har farit illa när de har lyfts fram i medier.

En annan uppmärksammad händelse i år är den så kallade Ica-härvan. Totalt 18 personer – 10 Ica-handlare och deras närstående – stod åtalade för insiderbrott i samband med att Ica avnoterades från börsen hösten 2021.

Rättegången pågick under åtta veckor och i början av december föll tingsrättsdomen i Sveriges största insidermål: 16 av 18 personer dömdes och fängelsestraff väntar för tre Ica-handlare. En av dem dömdes till tre år och två månaders fängelse – det längsta straffet för insiderbrott någonsin i Sverige.

– Brottslighet hör inte hemma hos ICA och vi ser oerhört allvarligt på insiderhandel, säger Nina Jönsson.

Joakim Hugert Lundberg/TT