E-HANDELNS UTVECKLING

Pessimistiskt i handeln inför årets viktigaste shoppingperiod

Sofia Larsen är vd på Svensk Handel. Bild: Caisa Rasmussen/TT

Många butiker ser pessimistiskt på framtiden, och nu väntas det ekonomiska läget slå mot årets viktigaste shoppingperiod. ”Vi tror inte på några försäljningsrekord”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

E-handeln når upp till indikatorvärdet 87,3 medan butikerna landade på 76,9. Så ser facit ut när Svensk Handel presenterar sin handelsbarometer för oktober. Värdet 100 innebär att handeln är neutralt inställd till framtiden, vilket alltså innebär att det är fler handlare som är pessimistiska än optimistiska just nu.

Oktobermätningen markerar den 17.e månaden i rad som samtliga värden ligger under 100 i barometern.

Nu hoppas branschen på Black Friday och julhandeln.

– Siffrorna som presenteras denna månad är en fingervisning om hur viktiga kommande månader är för handeln. Historiskt är dessa förhållandevis starka handelsmånader, och vi hoppas att våra medlemmar får en stark höst och vinter. Tyvärr tror vi dock att det generella ekonomiska läget kommer återspeglas när vi sedan summerar året. Vi tror inte på några försäljningsrekord, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Svensk Handel: Handelsbarometern oktober 2023