E-HANDELNS UTVECKLING

Så tänker svenskarna handla på Black Friday

Peter Greberg, vd Prisjakt. Bild: Emil Malmborg

Black Friday-handeln ökar samtidigt som julhandeln minskar. Det spår Prisjakt, som har frågat tusen konsumenter om deras shoppingplaner de kommande månaderna. ”Butiker kan förvänta sig en stor tillströmning av konsumenter”, säger företagets vd.

31 procent planerar att göra minst ett inköp i samband med årets Black Friday och bland de konsumenter som är i åldern 18-29 år är motsvarande andel 48 procent. Det visar undersökningen Konsumentkompassen som prisjämförelsesajten Prisjakt har tagit fram tillsammans med Kantar. I undersökningen har tusen konsumenter fått svara frågor om deras shoppingplaner inför årets fjärde kvartal.

Undersökningen visar att de svenska konsumenterna fortfarande lägger mer pengar på julklappar än på Black Friday-inköp, men av Konsumentkompassen att döma har summan som konsumenterna är beredda att spendera i samband med Black Friday ökat, medan motsvarande summa för julhandeln har minskat.

– Butiker kan förvänta sig en stor tillströmning av konsumenter i höst, de är nämligen ovanligt taggade på att spara pengar under Black Friday, säger Prisjakts vd Peter Greberg i en kommentar till rapporten.

Föga överraskande är många Black Friday-shoppare ute efter rabatterade priser, men det finns även annat som kan locka till köp. Prisjakt har pratat med Erik Modig, forskare på Handelshögskolan i Stockholm, som i rapporten tipsar om andra sätt att skapa värde för kunderna. Bland förslagen: Slå ihop flera erbjudanden till ett större paket, satsa på bra kundservice och erbjud utökade garantier.

De populäraste kategorierna under årets fjärde kvartal blir enligt Prisjakt mode, kläder och accessoarer, följt av sport och fritid samt skönhet och hälsa. En majoritet av de tillfrågade i undersökningen planerar att handla det mesta i fysiska butiker eller lika mycket i fysiska butiker och på nätet.