DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Möbelkedjan: Så kommer vi klara lågkonjunkturen

Björn Lindblad, vd Mio. Bild: Anders Larsson

Det tuffa ekonomiska läget kommer leda till att mindre aktörer slås ut. Men för de större, som möbelkedjan Mio, går det att rusta upp för att klara stålbadet, rapporterar Di.

För Mios del handlar det bland annat om att minska på antalet anställda och att erbjuda kunderna delbetalning istället för kampanjer och reor. Dessutom äger Mio cirka 50 procent av fastigheterna för varuhusen vilket gör bolaget mindre känsligt mot hyreshöjningar.

– Våra lager är betydligt lägre nu än för ett år sedan. Vi är redo att möta en annan situation i marknaden och går inte in i nästa år med en tung ryggsäck. Tvärtom är vi ganska framåtlutade, säger vd:n Björn Lindblad till tidningen.

Di: Värsta läget på 30 år – möbelkedjan rustar för att klara stålbadet