BROTTEN MOT FÖRETAGEN

Bedragare beställer vitaminer för miljoner – ”Viljan att utreda är minimal"

Kjell-Åke Jonsson som driver Nelins i Uppsala, Anders Björkenheim, expert på bedrägeriprevention. Bild: Nelins facebook, TT och Privat

Kött för 440 000 kronor och multivitamin för 360 000 kronor. Hittills har en bedragare beställt varor för totalt 12-15 miljoner i livsmedelsbutiken Nelins namn. ”Vi levererade en full lastbil med 33 pallar grillkol. Den lär vi aldrig få se igen”, säger Norrlandskols vd Johan Wallin som blivit lurad på 275 000 kronor.

Det rör sig om en klassisk ID-kapning, med skillnaden att det är ett företag som är utsatt i stället för en privatperson.

En bedragare har fått tag på Uppsalabutiken Nelins logga och organisationsnummer. Dessa använder han och mejlar olika leverantörer och säger att han är ny inköpare i butiken. Bedragaren ber leverantörerna skicka fakturorna på mejl till honom, och när ingen betalar kan Nelins få påminnelser, inkassoärenden och till slut ett ärende hos Kronofogden. Butiken bestrider alla fakturor så fort de kommer till deras kännedom.

– Jag har suttit nästan i två och en halv vecka i 3-4 fyra timmar om dagen för att polisanmäla och varna leverantörer, säger Kjell-Åke Jonsson som driver butiken i Uppsala med sina två bröder Mats och Lasse, till TN.

Leveransen av varorna går till olika transportfirmor, som fått i uppdrag att leverera till olika adresser i Norsborg i Stockholm. De flesta leveranser lyckas Kjell-Åke stoppa, både genom att förvarna leverantörer och transportfirmor eller genom att leverantörerna själva hör av sig när de misstänker något.

– I torsdags (den 25 maj) var det en som ringde och frågade om vi verkligen skulle ha så här mycket kött. Då hade bedragaren beställt kött för ungefär 440 000, säger Kjell-Åke Jonsson.

Kjell Åke Jonsson uppskattar att bedragaren beställt varor för mellan 12-15 miljoner kronor. Bild: Nelins Facebook

– Bedragaren har försökt med multivitaminer från Polen också, fyra fulla bilar där varje bil kostar ungefär 90 000. Värdet totalt på det som vi vet har levererats och det som vi har stoppat är mellan 12 och 15 miljoner just nu.

Han uppskattar dock att varor för åtminstone en miljon kronor har levererats till adresserna i Norsborg. Bland annat förbrukningsmaterial och 66 pallar grillkol.

– Ja, vi ringer ju nästan dagligen till polisen och anmäler, tyvärr får man inte så mycket respons från polishåll, säger Kjell-Åke Jonsson.

– Man ledsnar ju och man blir förbannad också, avslutar han.

”Den lär vi aldrig få se igen”

En av leverantörerna som utsattes för bedragaren är Norrlandskol. Företagets vd Johan Wallin berättar att de blivit av med grillkol till ett värde av 275 000 kronor.

– Vi levererade en full lastbil med 33 pallar grillkol. Den lär vi aldrig få se igen, säger han till TN.

Hur känns det att bli utsatt för något sådant här?

– Det är ingen rolig känsla att ha blivit lurad på det sättet. Det är inte bara det ekonomiska. Det är tråkigt för det är ju pengar och produkter vi aldrig kommer att se mer.

Norrlandskol fick nys om bedragaren på en fredag, och polisanmälde samma eftermiddag. På måndagen hade polisen lagt ner ärendet.

– Det som är minst lika frustrerande som att ha blivit lurad är att viljan från polismyndigheten att utreda är minimal. Nu kan jag förstå att man har mycket att göra, men det svider lite, säger Johan Wallin.

– Vi vet ju vart våra produkter har levererats till exempel. Fraktbolaget vet ju vart grejerna lastades in någonstans, och vi har ett telefonnummer och vet vem som är registrerad på det.

Anders Björkenheim menar att det finns få preventiva åtgärder för att skydda sig mot fakturabedrägerier. Bild: Privat

”Det är ett stort problem för näringslivet”

Anders Björkenheim är expert på bedrägeriprevention. Han menar att den här typen av brott är vanlig, även om det inte så ofta handlar om just livsmedel.

– Det är ett stort problem för näringslivet och för leverantörerna. Utöver kostnaderna kan det även bli ett trovärdighetsproblem för den som blir utsatt, hur ska leverantörerna veta att de kan lita på att det är Nelins nästa gång?, säger han.

Som företagare är det svårt att skydda sig mot den här typen av brott, och Anders Björkenheim vet ingen försäkring som kan ge kompensation heller. Han ger dock ett konkret tips att alltid kolla upp domänen (mejladressen) som en beställare använder sig av för att upptäcka bedragare.

– Vill du granska en ny leverantör som utger sig för att vara ett kreditvärdigt företag så kan man kolla datumet för när domänen är registrerad. Är det en .se eller .nu-adress kan man alltid se det via Internetstiftelsen. Då kan du se om ett företag är registrerat i förrgår och sedan vill beställa grillkol för 300 000, och dra slutsatsen att det verkar orimligt, säger han.

– Man kan till och med bygga in det i sitt affärssystem via en api som alltid kollar när domänen registrerades. Det är ett konkret råd som många skulle kunna dra nytta av.

I fallet med Nelins hade rådet också hjälpt: adressen som bedragaren använt sig av liknar Nelins vanliga mejladress, men upprättades först i slutet av april i år, enligt Internetstiftelsen.