ELKRISEN

Ica-chefens varning: Elkrisen stoppar butiker och driver upp priser

Livsmedelsjätten Ica drabbas hårt på flera plan av elbristen. Stora livsmedelsbutiker försenas på grund av brist på el, och elektrifieringen i lastbilsflottan blir lidande, berättar Ica Sveriges vd Eric Lundberg för TN. Dessutom varnar han för att de ökade elpriserna på sikt slår mot konsumenterna i form av ökade matpriser. Att kyla stora butiker och varulager drar nämligen mycket ström. Bild: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT

Livsmedelsjätten Ica målar upp elbristen som ett av kedjans största framtida problem. ”Nya butiker har kraftigt försenats på grund av elbrist”, säger Ica Sveriges vd Eric Lundberg till TN.

Utmaningarna i den svenska elförsörjningen är nu allmänt kända. I de nordliga delarna av landet är överskottet från främst vattenkraft stor, vilket gör att Sverige på nationell nivå och i de flesta fall är en stor exportör av elektricitet sett över hela året.

Men i de två södra delarna av landet är effektsituationen utmanande på grund av brist på egen planerbar elproduktion vilket också gör att överföringskapaciteten av vatten- och vindkraft från norr till söder försämras. Detta kan också bli ett mycket större problem i framtiden om industriplanerna i norra Sverige blir av samtidigt som samhället inte lyckas få upp tillräcklig nyproduktion. Enligt beräkningarna behöver Sverige fördubbla nuvarande 170 terawattimmar el till cirka 300 terawattimmar 2045.

Detta påverkar många företag i södra Sverige på flera sätt. Dels i form av att de höga kontinentala elpriserna importeras till elområde 3 och 4, dels i form av en volatil och osäker marknad där företagen inte vet om de kommer att ha tillgång till el på längre sikt. Omkring 85 terawattimmar krävs om bara planerna på fossilfri stålproduktion ska realiseras, och det motsvarar alltså lika mycket som hela Finland konsumerar på ett år.

Ica drabbas hårt av elbristen

Livsmedelsjätten Ica har påverkats hårt av båda delar av problematiken, förklarar vd Eric Lundberg i en intervju med Tidningen Näringslivet.

– Elbristen är en av de stora utmaningar vi identifierat framåt. Vi har butiker som kraftigt försenats på grund av att vi inte får tillgång till el, förklarar han.

Ett exempel är den nya butiken i kedjans största koncept, Ica Maxi, som planerats i Täby norr om Stockholm. Redan 2018 hade Ica Fastigheter en detaljplan klar för det prestigefyllda läget vid Arninge handelsområde men först fem år senare, i januari i år, kunde bygget påbörjas. Orsaken är att elförsörjningen till tomten inte fungerat.

– Det är ett stort orosmoln på sikt och en fråga som det måste hittas lösningar på, säger Eric Lundberg och tillägger:

– Det är flera butiker som stött på samma problem.

Bild: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT

Logistiken drabbas också hårt

Som Tidningen Näringslivet tidigare berättat påverkar effektproblemen också Icas logistik. Kedjan vill ställa om till eldrift i lastbilsflottan för att sänka sin klimatpåverkan men den haltade utbyggnaden av laddinfrastrukturen samt den så kallade anslutningsplikten gör att omställningen riskeras.

Anslutningsplikten innebär att alla som vill ha el ska kunna få det inom max två år, men det går inte att boka längre än så och givet den svaga effektsituationen som råder i Syd- och Mellansverige ser Ica stor risk att det i framtiden blir en huggsexa om elen. Nuvarande system riskerar därför att skapa en situation där företag hamstrar mer el än vad som behövs för att säkra upp verksamheten.

– Om vi exempelvis behöver utöka med 500 kilowatt per år är det långt ifrån optimalt om vi i dag behöver reservera 3 megawatt för att vi behöver det 2030. Det blir både väldigt dyrt och dessutom ineffektivt för samhället då det riskerar att begränsa andra omställningar. Regelverket måste vara anpassat så att företagen kan känna en trygghet i att det kommer finnas tillräcklig effekt. I dagsläget finns det risk för att det blir ett lotteri, berättar Henrik Lae, projektledare och strategisk utvecklare för hållbara och elektriska transporter inom Ica.

Ica vill utöka elektrifieringen av transporterna av både miljömässiga och ekonomiska skäl. Men bristen på el försvårar omställningen, berättar Henrik Lae, projektledare och strategisk utvecklare för hållbara och elektriska transporter. Bild: Pontus Nyman

Elproblemet ökar livsmedelspriserna

Utöver själva effektproblemet påverkar höga elpriser livsmedelsaktörerna hårt ekonomiskt, vilket är en av många orsaker till att livsmedelspriserna ökat. Hela ledet från jord till bord är energikrävande vilket ökar kostnaderna som förs vidare i ökade priser till nästa led.

I sista ledet befinner sig matkedjorna som även de drabbas hårt av stigande elpriser. Att hantera livsmedel är en väldigt energidrivande historia med olika temperaturzoner i både lager, logistik och slutligen butik.

Ica Maxi-handlaren Fredrik Grindemark i Malmö fick exempelvis en månadsräkning för augusti 2022 på nästan en miljon kronor. En ökning med 669 procent, vilket tidningen Dagligvarunytt tidigare rapporterat om.

Även om energipriserna kommit ner på sistone är Eric Lundberg orolig för framtiden. Kedjan och dess handlare jobbar hårt för att minska konsumtionen genom effektivisering och installerar egna solceller på fastigheter. Men oavsett går det inte att komma ifrån att det är energikrävande att kyla mat.

I slutänden hamnar dessa kostnader på priserna i butik.

– Energipriserna är en mycket utmanande situation som skapar ett extremt kostnadstryck. Här behövs en långsiktig plan för att skapa ett livskraftigt Sverige.