DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Han kan inte höja priserna – trots 1,2 miljoner i ökade kostnader

Flaskor, etiketter, korkar och transporter. I stort sett allt som företaget köper blir dyrare på grund av den svaga kronan, förklarar Thomas Sjölander, vd på Wellnox. Bild: Pressbild

Ökade kostnader på el, råvaror, transporter och emballage. Till det kommer den svaga kronan, men trots det höjer dryckestillverkaren Wellnox inte priserna. "Vi skulle tappa för mycket i volym", säger vd:n Thomas Sjölander till TN.

De tre stora mathandelsjättarna har stor makt i Sverige, och är det en bransch som förstår det så är det de svenska livsmedelsföretagen. Men trots att handeln och livsmedelsproducenterna ibland hamnar på varsin sida i inflationsdebatten så ser inte Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal något som talar för att handeln har smyghöjt priserna.

– Nej, det är en pseudodiskussion som bara handlar om att hitta syndabockar, säger han till TN.

Han menar att smutskastningen av handeln döljer de verkliga orsakerna bakom inflationen. Det handlar om ett krig, flaskhalsar i ekonomin efter pandemin, den svaga svenska kronan och skyhöga energipriser. Bland annat.

En kostnadskarusell

Bland de svenska livsmedelsföretagen finns både jättar och mindre producenter. Men gemensamt för dem alla är att de under det senaste året har hamnat i en kostnadskarusell som har snurrat allt snabbare.

En mindre producent är Norrköpingsföretaget Wellnox som tillverkar och säljer must, juicer och shots. Wellnox har drabbats hårt av ökade kostnader på el, råvaror, transporter och emballage.

Thomas Sjölander, vd och grundare av Wellnox, har gjort en kalkyl av den totala merkostnaden det senaste året. Det handlar om 1,2 miljoner kronor per år på en årsomsättning på 40 miljoner kronor.

Det kan också jämföras med att företaget handlar insatsvaror för 15 miljoner kronor per år.

Drabbas hårt av svaga kronan

Till det ska den svaga kronan adderas. Eftersom i stort sett allt som företaget köper – flaskor, etiketter, korkar och transporter – betalas i euro så ökar priserna direkt med 10-15 procent på grund av växelkursen.

Företaget exporterar dessutom bara en mindre del av produktionen och kan alltså inte på det viset dra nytta av den svaga kronan.

– Om vi hade haft lika stor export som import så hade blivit ett nollsummespel. De som bara exporterar blir dopade av den svaga valutan. För oss som bara importerar och mest säljer lokalt i Sverige blir det tvärtom, säger Thomas Sjölander.

Euron har gått från att vara en icke-fråga under många år till att plötsligt var högintressant inom delar av näringslivet. Enligt en enkät i DI så har allt fler företag blivit euro-kramare i takt med att kronan har försvagats.

Thomas Sjölander är säker på sin sak:

– Vi borde gå med i euron så att vi har spelregler som är klara. Kan vi inte de så kan vi knyta valutan mot euron, säger han.

Skarp kritik mot Riksbanken

Carl Eckerdal är skarpt kritisk mot Riksbanken som tidigare bedrev en allt för expansiv penningpolitik för att klara inflationsmålet. Det har banat väg för den svaga kronan och därmed de höga livsmedelspriserna, menar han.

– Den svaga kronan beror på åtta års av försyndelser av Riksbanken som har bäddat för den här inflationsbrasan, säger han.

”Vi har inte gått ut med några prishöjningar alls. Vi skulle tappa för mycket i volym.”

Wellnox starka beroendeställning till de tre livsmedelskedjorna, som alla har företagets drycker i sitt sortiment, är stort. Möjligheten att förhandla upp priserna kan bara göras ett fåtal gånger per år, med tre månaders varsel.

Men Wellnox har inte utnyttjat möjligheten. I stället hoppas Thomas Sjölander på att ökade volymer ska kompensera för de höjda kostnaderna.

– Vi har inte gått ut med några prishöjningar alls. Vi skulle tappa för mycket i volym. Vi har i stället försökt absorbera så mycket vi kan av kostnaderna och öka volymen i stället. Men det går bara att göra till en viss gräns, säger han.

Kortsiktig räddning

Räddningen ännu så länge har varit en storsäljande ingefärsshot, som inte kostar mer än 10-12 kronor i konsumentledet. Men när konsumenterna har blivit mer kostnadsmedvetna under inflationen är det lättare att köpa en mindre flaska juice än en större bag-inbox, trots att literpriset förstås blir högre.

Wellnox försöker också hålla i kostnaderna genom att inte ersätta personal som slutar, tighta till i produktion och administration. Samtidigt är företagets möjligheter att påverka kostnader små, i vissa fall obefintliga.

Till exempel har transportföretagen samt glasflasketillverkarna lagt på energitillägg för att kompensera för de höga elpriserna. Det har gjort att bland annat priset på glasflaskorna som Thomas Sjölander använder för sina juicer och sin must har ökat med 50-80 procent.

Wellnox, å sin sida, kan inte lägga på energitillägg gentemot till exempel Ica, utan är likt övriga i livsmedelsbranschen hänvisad till de planerade prisrevideringarna som alltså kan göras fåtal gånger om året.

”Håller de igen nu med prishöjningar så måste de gå ned i kedjan och få oss att hålla igen.”

Inte heller Thomas Sjölander kan se att handeln har smyghöjt priserna på konsumenternas bekostnad. Men precis som att han, trots skrivna avtal, inte kan neka att glasflasktillverkarna lägger på ett energitillägg är hans makt att påverka Ica, Axfood och Coop mycket liten. Det betyder att nu när regering, och medier, har satt pressen på handeln så kommer den i sin tur vara extra hård mot honom och de andra livsmedelsleverantörerna.

– De tre stora aktörerna kommer inte att acceptera några prishöjningar och vi har väldigt lite att sätta emot. Jag säger inte att det är deras fel, eller att de smyghöjer priserna. Men håller de igen nu med prishöjningar så måste de gå ned i kedjan och få oss att hålla igen, säger han.

Bottenrekord fyra år i rad

Men frågan är hur det ser ut framåt. Att elpriserna inte blev så höga som experterna befarade i höstas vågar man nästan räkna med vid det här laget, och det finns även tecken på att priserna på viktiga stapelvaror som majs, vete, soja och palmolja viker nedåt.

Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen. Bild: Pressbild

Livsmedelsföretagen kommer att presentera nya siffror inom en månad. Innan dess är Carl Eckerdal försiktig i sina framtidsprognoser:

– Vi ser vissa gynnsamma trender på världsmarknaden i spotpriser men det är svårt att säga hur snabbt det materialiserar sig i lägre priser. Jag hoppas att vi ser det om cirka en månad när vi släpper nya siffror, säger Carl Eckerdal.

Det senaste året har bjudit på fyra rekord som han helst hade varit utan.

– Vi har hamnat mitt emellan. Vi kan inte påverka kostnaderna i någon större utsträckning, inte ens de stora företagen har kunnat göra det, samtidigt som vi har dåligt förhandlingsläge gentemot svensk dagligvaruhandel. Det är inte en optimal situation som vi befinner oss i och som har gjort att vi har slagit rekord i försämrad lönsamhet i fyra kvartal i rad.