SVENSKA INNOVATIONSKLIMATET

Svenska succéföretaget revolutionerar handeln: ”Siktar på 500 butiker i år”

Daniel Lundh, grundare av techbolaget Storekey, har varit en av pionjärerna i utvecklingen av obemannade buitker som väntas öka rejält framöver. Bild: Lifvs, pressbild, Privat

Just nu sker en teknisk revolution inom handeln. Det svenska bolaget Storekey har hjälpt 129 fysiska butiker att ställa om till obemannad verksamhet och nu exporteras konceptet till länder som Danmark, Irland och Japan. ”Det går snabbt nu”, säger grundaren Daniel Lundh till TN.

Tekniken med obemannade butiker har exploderat de senaste åren. En viktig aktör i omställningen är det innovativa techbolaget Storekey som bland annat ligger bakom butikskedjan Lifvs, som nu har ett 20-tal butiker i landet. På sistone har bolaget också tecknat flera viktiga franchiseavtal med stora kedjor som OKQ8, Interflora, SkiStar och nu senast Axfood som tänker använda tekniken för att ställa om Tempo-butiker till ett hybridkoncept. Även utländska aktörer i exempelvis Danmark, Irland och Japan har hyrt in konceptet.

– Det går snabbt nu. Vi siktar på 400-500 butiker innan årsslutet och det är också den gränsen vi räknar med att övergå till lönsamhet, berättar Daniel Lundh.

Tekniken fungerar så att kunden själv låser upp dörren, skannar varorna och betalar. Allt sker via en app i kundens mobiltelefon. Fördelarna är tillgänglighet och minskade personalkostnader.

En anställd eller butiksägare behöver fortfarande fylla på varor och hålla rent och snyggt i butiken, men butiksöversikten och försäljningen sker digitalt och ingen behöver vara på plats för att ta betalt för varorna. Tekniken har därför blivit framgångsrik exempelvis i glesbygd där kundunderlaget är för litet för att motivera personalkostnaden. Det har också blivit populärt som ett sätt för mindre butiker att bredda öppettiderna i ett så kallat hybridkoncept.

– I ett hybridkoncept jobbar personalen som vanligt under öppettiderna men behöver inte bemanna en kassa och när de går hem på kvällen övergår butiken till obemannad drift. Då kan man ha öppet dygnet runt, förklarar Daniel Lundh.

Ville stoppa butiksdöden på landsbygden

Tanken hade funnits länge men 2018 bestämde sig Daniel Lundh tillsammans med några andra entreprenörer att starta Lifvs. En butikskedja med små livsmedelsbutiker främst i glesbygd.

– Tanken kom efter att vi märkte att det var många butiker på landsbygden som stängde ner på grund av bristande lönsamhet. Vi landade i att vi skulle bygga allt själva i stället för att köpa in byggklossar men redan från dag 1 ville vi bygga en verksamhet med tanken att det skulle vara möjligt att sälja tekniken i ett franchise-koncept.

Med Storekeys teknik låser kunden upp butiken, skannar varorna och betalar i mobilen. Bild: Lifvs

Bolaget fick en flygande start och media gillade att lyfta upp den nya tekniska aktören i olika artiklar och reportage. Daniel Lundh och andra i styrelsen smidde medan järnet var varmt. Vissa ansåg att ambitionerna tangerade hybris.

Ni hade ganska högt flygande planer i Lifvs. Ni pratade ganska tidigt om 300 butiker inom några år. Var det en medvetet saltad siffra eller trodde ni på det?

– Ja det var väl kanske lite saltat men det var ingen utopi. När vi räknade på det kom vi fram till att det fanns ungefär 1 000 platser i Sverige som skulle kunna vara aktuella för Lifvs-butiker och vi växte snabbt till 21 butiker 2020. Vi höll ett bra tempo men vi insåg också att det är en sak att driva några butiker och en helt annan att bygga upp en hel kedja med försörjningskedja och allt. För att driva en kedja måste du dra nytta av skalfördelarna, vilket blev utmanande.

Det mynnade snabbt ut i ett klustertänk där en anställd butikschef ansvarade för en handfull butiker inom ett rimligt logistiskt avstånd.

– Det var inga problem att sätta upp kluster men det var svårare att hitta fem bra platser inom ett kluster. Det kanske var tre som var jättebra men helheten blev inte tillräckligt bra. Dessutom innebar det att vi skulle behöva resa väldigt mycket kapital. Vi insåg att om detta ska flyga så måste vi nog göra det till ett franchisekoncept, berättar Daniel Lundh.

Franchisemodellen mest framgångsrik

Det blev också den modellen som visade sig vara mest framgångsrik, förklarar han. Bolaget delades upp i ett bolag för butiksdriften av Lifvs-butikerna och ett tech-bolag, Storekey. Detta breddade också verksamheten bortom bara dagligvaruhandeln. Interflora använder nu tekniken för att sälja blommor, SkiStar kränger skidkläder och för OKQ8 rör det sig om ett convenience-sortiment. Det finns också ett antal franchisedrivna Lifvs-butiker samt ett 50-tal fristående convenience-butiker.

– Det kan exempelvis vara den lokala spel- och tobakshandeln, berättar Daniel Lundh.

Den obemannade butikskedjan Lifvs har 20-talet butiker i glesbygd. Här syns butiken i Evertsberg, halvvägs in i Vasaloppsspåret mellan Sälen och Mora. Bild: Pontus Nyman

Han är övertygad om att erfarenheten från de egna Lifvs-butikerna har varit avgörande för expansionen av Storekey.

– Vi har skapat en ganska unik position eftersom vi drivit egna Lifvs-butiker i fyra år. Den kunskapen väger väldigt tungt när företagen väljer teknikleverantör.

Brottslighet gör att vissa tvekar

Men det finns också utmaningar för obemannade butiker och som gör att vissa kanske tvekar. Brottslighet och stölder är ett stort och välkänt problem som plågar handeln.

– Absolut, vi har kriminellt svinn precis som andra butiker men faktiskt är det mindre än man kan tro. Snarare ligger det på ungefär samma nivåer som en vanlig Ica eller Coop med självutcheckningsstationer. Det är inte så konstigt egentligen. Om du tänker stjäla, varför göra det i en butik där du identifierar dig med Bank-ID? Sedan finns ju förstås de personer som skiter i sitt belastningsregister, konstaterar Daniel Lundh.

Samtidigt blir det ju också svårt att bevisa uppsåt hos person X om denne låser upp åt person Y som följer med in och roffar åt sig?

– Så är det, och det har självklart hänt men det är ändå så pass få gånger att det ligger under någon sorts nivå för acceptans av svinn. Sedan är det förstås upp till varje kund vad man vill göra för att motverka detta. Rent tekniskt kan man sätta upp flera grindar, kameror, vågar och sådant som mäter om det följer med obetalda varor ut, men allt handlar om huruvida det smakar mer än det kostar.

Än så länge har obemannade butiker också främst etablerats på mindre orter som inte är lika drabbade av brottslighet. Jag gissar att det kommer att dröja innan vi får se dem i särskilt utsatta områden?

– Det är absolut så att mycket handlar om vilket område det rör sig om, men det är inte nödvändigtvis heller den helt avgränsade platsen som är den bästa. Att ställa en butik mitt på en åker utan rörelse kan också trigga brottslighet.

SkiStar använder Storekeys teknik för att sälja skidkläder. Bild: Storekey

Obemannat på kraftig frammarsch

Men obemannat och hybridkoncept är tveklöst på kraftig frammarsch och särskilt på andra ställen i världen finns en rad konkurrerande typer av lösningar. Allt från simpla modeller med upplåsning, skanning- och betalfunktion till hyperavancerade Amazon Go-butiker med kameratrackning där kunden bara går in i butiken, fyller en ryggsäck och går ut.

– Olika modeller kommer att slå på olika marknader. I Amazon Go-fallet är det kameror som registrerar rörelser medan vi här i Sverige är väldigt tekniskt mogna när det gäller att använda mobiltelefonen. För oss är det inte konstigt att skanna och handla i mobilen.

– Men det är en mognad som kommit successivt. Själva ”Scan and pay” är en teknik som funnits länge. Det testades av Ica, Axfood och Coop redan i början av 2010-talet men tekniken var inte tillräckligt bra och konsumenten var inte riktigt mogen.

Storekey är också mer än bara en app för att låsa upp och skanna streckkoder.

– Det är inte särskilt svårt. Det komplexa i ett butikssystem handlar om data. Exempelvis vill du kunna ha en kampanj som genereras live beroende på vad kunden gör i butik och du kanske vill att den bara ska bara komma upp en gång och under en viss tid. Om kunden skannar en Coca-Cola kanske du vill ge ett komboerbjudande på en påse Estrella-chips, till exempel.

Här har det skett ett skifte inom handeln de senaste åren, menar han.

– När vi intervjuar retailers numera så är det en extremt stor skillnad på hur de ser på teknik. Tidigare var alltid det viktigaste hur butiken såg ut och vilken upplevelse kunden får. I dag är det ”digital first” och data som gäller.

Här använder Interflora tekniken för att i en hybridlösning förlänga öppettiderna. Bild: Storekey