DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Här är företagsfaktorn stark

Någon gång under hösten ska Håbo ha en näringslivsstrategi på plats. Bild: Pontus Lundahl / TT

Tjänstemännen i Håbo kommun tar hänsyn till det lokala näringslivet när besluten tas i olika frågor. ”Företagen har lyckats nå fram med budskapet”, säger Jenny Lindberg, näringslivschef, till redaktionen på Svenskt Näringsliv.

Håbo halkar efter i Svenskt Näringslivs kommunranking av företagsklimatet. Det får politiker och tjänstemän att ta krafttag. Många av tjänstemännens beslut inbegriper numera en analys av konsekvenserna för det lokala näringslivet.

– Företagen har lyckats nå fram med budskapet om hur viktigt det är att ha deras perspektiv i beaktning vid beslutsfattande, säger Jenny Lindberg, näringslivschef, till redaktionen på Svenskt Näringsliv.

Kommunens mål är att utveckla och stärka det lokala näringslivet. Ett konkret exempel är att näringslivsfrågorna har flyttat in i kommunhuset och fått en mer central roll. Tidigare behandlades ärendena i det kommunala bolaget Håbo Marknads AB.

Någon gång under hösten ska en näringslivsstrategi vara på plats, som utgör underlag för kommande tjänstebeskrivningar. Alla ledningsgrupper bidrar till strategins förverkligande, rapporterar redaktionen.

– Förhoppningsvis kan vi påbörja det interna arbetet i slutet av året eller i början på nästa. Nu tas politiska beslut som går i rätt riktning, säger Jenny Lindberg.

Svenskt Näringsliv: Håbo kommun antar näringslivsperspektiv