ELKRISEN

Fordonsindustrins oro inför vintern – ”Ryckigt i hela systemet”

Peter Bryntesson, vd på Fordonskomponentgruppen. Bild: Adam Ihse / TT, Pressbild

Bilfabriker i Europa kan tvingas stänga i vinter, varnar analysföretag. I Sverige stoppar Volvo Cars tillverkningen i veckan på grund av halvledarbrist, men den stora branschsmällen har inte kommit än. ”Det är många som nu lider av väldigt höga energikostnader och jag tror att de flesta nu hoppas på en mild vinter”, säger Peter Bryntesson, vd på Fordonskomponentgruppen, till TN.

Det är oroligt på flera håll inom fordonsindustrin just nu, konstaterar Peter Bryntesson, vd på Fordonskomponentgruppen (FKG), en branschorganisation för de skandinaviska leverantörerna till fordonsindustrin.

– Det är många som nu lider av väldigt höga energikostnader och jag tror att de flesta nu hoppas på en mild vinter.

Förutom höga elpriser har branschen även drabbats av materialbrist bland annat på grund av att Ukraina och Ryssland producerar en stor del av världens neongas som används för att driva de lasrar som etsar in mönster i halvledare.

I veckan stoppar Volvo Cars tillverkning i Torslandafabriken på grund av halvledarbrist.

– Det kommer ske fler gånger, även om vi nästa år kommer se ljusning i halvledarfrågan.

– Det är inte bra för någon när fabrikerna står still. Det är inte bra för Volvo och inte heller bra för leverantörerna och det blir ryckigt i hela systemet.

Men han betonar att fordonsindustrin fortsatt går bra, trots att ekonomin nu viker ned.

– Det finns en backlog i orderböckerna. Det är en udda situation då vi går in i en lågkonjunktur samtidigt som vår bransch går bra.

Enligt analysföretaget S&P Global Mobility kan europeiska bilfabriker tvingas stänga i vinter med en miljon förlorade bilar som följd.

– Särskilt tyska biltillverkare är oroliga för en kall vinter med tanke på energipriserna och beroendet av rysk gas. Om biltillverkarna måste begränsa produktionen för att spara energi kan vi i värsta fall tappa en miljon bilar per kvartal från fjärde kvartalet i år, säger Tom De Vleesschauwer från analysföretaget S&P Global Mobility, enligt DI.

”Elpriserna är en ny problematik som man tidigare inte stött på”

I nuläget kan man se att Tyskland drabbats värre än Sverige då deras ekonomi är mer beroende av fordonsindustrin, konstaterar Peter Bryntesson

– Men samtidigt ska man komma ihåg att den tyska fordonsindustrin är en motor för hela Europa så det kommer påverka oss också framöver.

Han lyfter fram en enkät som FKG genomfört bland sina medlemsföretag. Den visar bland annat att 60 procent inte blir kompenserade av kund på grund av de höga elpriserna, 16 procent svarar ja och 25 procent vet inte.

– Det som är intressant är att 80 procent svarar att de blir kompenserade för ökande materialkostnader. Man har nämligen skrivit in detta i sina kontrakt. Men när det gäller elpriserna är detta en ny problematik som man tidigare inte stött på.

– Att 60 procent av leverantörerna har rörligt elpris och 40 procent har fast pris är ett tecken på att leverantörerna inte har behövt bry sig om prisbilden tidigare.

Enligt Svenskt Näringslivs scenarioanalyser kommer elanvändningen 2050 landa på cirka 290 TWh, jämfört med 140 TWh idag. Om det inte finns en långsiktig plan för energiförsörjningen kommer det bli svårt att klara de nationella miljömålen, menar han.

– Det är avgörande för att fordonsbranschen ska kunna ställa om på transportsidan men även att bland annat SSAB ska kunna leverera fossilfritt stål 2026.