SVERIGES ENTREPRENÖRER

”Så blir du en framgångsrik entreprenör”

Vad krävs för att bli en framgångsrik entrepenör? Istvan Beres skriver om sin resa och vilka tre saker som varit avgörande för att lyckas.

En entreprenör är "en som organiserar, hanterar och tar på sig riskerna med ett företag eller ett företagande". Men alla som sysslar med entreprenörskap kommer att kunna berätta att det är så mycket mer än så. Det är de långa timmarna och sömnlösa nätterna, alla misslyckanden och fallgropar, liksom förmågan att fortsätta tro på visionen eller drömmen när ingen annan gör det. Alla har helt enkelt inte vad som krävs för att bli en framgångsrik entreprenör.

Ett nytt land, ett nytt språk och viktigast av allt nya möjligheter.

Jag har tidigare pratat om min resa och entreprenörskap. 14 år gammal flydde jag Transsylvanien med min familj för att komma till Sverige. Som tonårsflykting började jag från början: Ett nytt land, ett nytt språk och viktigast av allt nya möjligheter. Det var inte en sömnlös övergång, men genom en konstant önskan att förbättra, lära och bygga kunde jag hitta min plats och även börja skapa plats åt andra.

Jag insåg värdet och effekten av att ta risker i tidig ålder. Att riskera allt för en bättre framtid med min familj under tonåren är samma tankesätt som jag har tagit med mig i mitt entreprenörskap. Jag drivs av tanken på något mer lovande och arbetar ständigt för att uppnå det.

Tre saker gör entreprenörer framgångsrika

Jag har landat i tre utmärkande drag hos en framgångsrik entreprenör:

Det finns ingen helhetssyn på entreprenörskap. Att gå från flykting till entreprenör i Sverige har lärt mig många lektioner om vad det innebär att ha "framgång" som entreprenör, och här är vad jag tror är tre viktiga markörer för en framgångsrik entreprenör.

De är inte rädda för att be om hjälp.

Som företagare är det vanligt att man känner att man måste klara allt själv. Du vill skydda din idé eller vision, du vill inte att andra ska bära bördan eller risken, eller så är du passionerad och driven för att lyckas; oavsett om det är någon av dessa anledningar eller bara ren stolthet, kämpar många entreprenörer med att nå ut för att be om hjälp när de behöver det.

Jag skulle inte vara där jag är idag utan hjälp och stöd från många människor från mitt förflutna och i nutid - familj, vänner, kollegor, investerare, kunder, mentorer och människor som gav mig en chans. Med deras hjälp och stöd genom åren har jag kunnat utnyttja och vårda min ambition att driva framåt mot framgång. Hitta de personer du litar på och var inte rädd för att luta dig mot dem om det behövs.

De skapar sina möjligheter.

Om du banar väg i en bransch kommer du sannolikt in på okända territorier. Det kanske inte finns någon befintlig spelbok för dig och ditt lag att följa, eller om det finns, kanske den behöver uppdateras.

2013 satte jag och DanAds medgrundare Peo Persson oss ned för att börja revolutionera det digitala reklamutrymmet med en ny produkt som skulle fixa den grundläggande obalansen i den moderna reklambranschen, en sektor som jag hade utforskat i många år. Men detta hade aldrig gjorts tidigare.

Efter att ha grundat DanAds gick vi till jobbet. Satt vi och väntade på att folk skulle nå ut till oss för att lära oss mer om självbetjäning och vilken inverkan det kan ha på det digitala reklamlandskapet? Absolut inte. Vi stressade för att börja bygga relationer med potentiella partners och kunder, och fick foten innanför dörren. Och vi försökte övertyga dem att detta nya tillvägagångssätt var värt sin tid.

Framgångsrika entreprenörer är orädda när det gäller att förespråka sig själv. De skapar nya möjligheter att tonar inte ned sig själva och sina verksamheter.

De minns varför de började från första början.

Du kommer att möta motgångar och misslyckanden. Det finns ingen framgång utan misslyckanden, precis som entreprenörskap inte är riskfritt. Men nyckeln ligger i hur du möter dessa utmaningar, hinder eller förluster. Helt enkelt hur går du vidare. Det är viktigt att du kommer ihåg varför du började på den här resan från början.

I DanAds tidiga dagar bad vi företag att helt förändra de processer som de använt sig av i flera år. Gång på gång hörde vi "nej" och hade både virtuella och bokstavliga dörrar stängda framför näsan på oss. Men vi visste att vi hade något speciellt. Det hade varit lätt att kasta in handduken i samband med alla dessa avslag. Istället stod vi fasta i det som vi såg som vårt uppdrag och påminde oss om varför vi började från första början. Här är vi och firar tio år av DanAds med ett globalt team, många branschledande utmärkelser och fortsätter att störa branschen.

Om krönikören

Istvan Beres är grundare och vd för DanAds, ett bolag som är ledande inom självbetjäningsannonsering. Istvan har en lång yrkeserfarenhet av att arbeta med mångfald och integration.