KLIMATOMSTÄLLNINGEN

SKF lanserar The Patent Bay – ”Tiden för protektionism är över”

”Det är till syvende och sist en win-win för alla”, säger Annika Ölme på SKF om The Patent Bay. Bild: SKF

En ny fildelningssajt där gröna patent delas utan kostnad. Det är industrijätten SKF:s senaste drag för att snabba på klimatomställningen, och gynna den egna affären. ”Vi och många andra sitter och håller på grejer som vi egentligen borde dela med oss av”, säger Annika Ölme, CTO på SKF, till TN.

Under tisdagen lanserade SKF The Patent Bay, en ny plattform där företag världen över kan dela sina patent fritt utan kostnad för att påskynda utvecklingen av hållbara tekniker. Syftet är att driva på den gröna omställningen genom att öppna upp innovation som annars riskerar att stanna på ritbordet.

– Tiden för protektionism är över. Nu måste vi jobba tillsammans för att faktiskt lösa de problemen som vi står inför som värld, säger Annika Ölme, CTO på SKF, till Tidningen Näringslivet.

AI-sammanfattning

SKF lanserar den globala plattformen The Patent Bay för fri delning av patent.

Syftet är att påskynda utvecklingen av hållbara teknologier genom öppen innovation.

Annika Ölme, CTO på SKF, menar att protektionism hindrar den gröna omställningen.

Det första delade patentet gäller SKF:s energieffektiva stål ARCTIC15 för flygindustrin.

SKF hoppas initiativet inspirerar fler att dela innovationer som bidrar till hållbarhet.

Läs mer

SKF menar att allt fler länder skyddar immateriell egendom och att exportkontrollerna ökar. Något som kan bli ett hinder för den gröna omställningen.

2023 gjordes 3,55 miljoner patentansökningar världen över, mer än dubbelt så många som 1995.

– Om det här med grönt stål ska flyga då måste stålverken förändras, och vi måste ställa om som deras kund. Och våra kunder måste ställa om. Vi behöver vi jobba tillsammans i cirkulära flöden som betyder mycket för både hållbarhet och för innovation och teknikframdrift. Det är det som är vår framtida affär, säger Annika Ölme och fortsätter:

– Så då har vi tänkt att vi tar ett djärvt grepp och faktiskt skapar en plattform där vi, men också andra, kan dela teknisk kunskap. Det ger en större spridning för de här idéerna, teknikerna, teknologierna och innovationerna. Och det är till syvende och sist en win-win för alla.

Så här ser hemsidan The Patend Bay ut. Bild: SKF

Stort intresse bland svenska bolag

Plattformen är global, och Annika Ölme hoppas att initiativet ska leda till en rörelse där företag inser värdet av att dela med sig av teknik och innovationer.

– Vi har många nyckelpatent och ”trade secrets” som vi aldrig skulle släppa. Men vi och många andra sitter och håller på grejer som vi egentligen borde dela med oss av, säger hon.

Annika Ölme avslöjar att flera andra stora industribolag i Sverige är intresserade av projektet, och hon hoppas att det i slutändan kommer leda till fler svenska patent på plattformen.

– Det finns ett stort intresse. Vi ser att det här kommer att gynna svenska och nordiska bolag för vi ligger väldigt långt fram när det gäller hållbarhet.

Första patentet som delats

SKF har inspirerats av tidigare innovationer som har blivit tillgängliga för företag världen över.

Exempelvis trepunktsbältet, som Volvo och ingenjören Nils Bohlin lanserade i slutet av 1950-talet, och som sedermera blev standard i alla moderna bilar.

– Man valde att dela det med världen för att skapa säkerhet i trafik. Men det var naturligtvis också bra för bolaget som delade tekniken. Och det är samma sak när internet kom, och vi ser det nu med AI-modeller som delas friskt med ”open source code”. Samma sak kan gälla för hållbara teknologier, säger Annika Ölme.

Annika Ölme, CTO på SKF. Bild: SKF

Det första patentet som delas på The Patent Bay är SKF:s stål ARCTIC15. Tekniken bygger på en stållegering som är framtagen för flygindustrin och som tål en högre belastning trots en mer kompakt form, vilket leder till lägre energiåtgång och därmed lägre utsläpp.

– Vi har jobbat tätt med de som gör flygmotorerna under väldigt många års tid. Det här är ett sätt att lösa de utmaningar som man står inför i flygindustrin. Den här tekniken skulle fler kunna applicera inom industrin, vilket hade varit en fördel både för oss, våra kunder och andra som verkar i branschen. Och även för världen, avslutar Annika Ölme.