ELEKTRIFIERINGEN

De ska återvinna 10 000 ton fordonsbatterier per år

Bild: Stena Recycling

Bristen på sällsynta metaller och mineraler gör att kraven på återvinning ökar. Stena Recycling satsar nu en kvarts miljard på en anläggning för att återvinna fordonsbatterier.

2026 beräknas EU införa en förordning som kommer ställa högre krav på batteritillverkarna. Bland annat kommer de i större utsträckning behöva återanvända material. Förordningen kräver inte minst att återvinningsgraden av kobolt, koppar, nickel och bly ska uppgå till minst 90 procent. Det skriver tidningen Verkstäderna.

Stena Recycling försöker nu göra något åt saken och under hösten 2021 togs det första spadtaget till en ny anläggning i Halmstad som ska återvinna batterier och planeras vara igång 2023. En kvarts miljard kronor har investerats i anläggningen som kommer ha kapacitet att återvinna 10 000 ton batterier per år. Enligt företaget kan 95 procent av uttjänta batterier återvinnas. Även 100 miljoner kronor läggs på batteriuppsamlingscentraler i Europa.

– Marknaden för batteriåtervinning är på stark frammarsch och vi tror att den globalt kommer att vara värd 260 miljarder kronor inom tio år. Stena Recycling kommer därmed få en nyckelroll i fordonsindustrins elektrifieringsprocess, säger Marcus Martinsson, Product area manager batteries på Stena Recycling Group, i ett pressmeddelande.

I fjol fick Stena Recycling 70,7 miljoner kronor i stöd av Energimyndigheten för återvinning av batterier.

Verkstäderna: Stena Recycling satsar på att återvinna 10 000 ton fordonsbatterier per år