SVERIGES ENTREPRENÖRER

Så ökade e-bolaget försäljningen med 40 procent – trots pandemin

Peter Gestrup, Jana Cagin och Mikael Söderblom på Prettypegs. Foto av Henrik Montgomery/TT

Pandemin har eldat på efterfrågan hos handelsbolaget Prettypegs. Under 2020 ökade de försäljningen med 40 procent, rapporterar Di digital.

Pandemiproducerade ”Ikea-hack-trenden” är en del i Prettypegs försäljningsboom då fler har fått tid att lägga kärlek på detaljer i hemmet. Företaget säljer utbytbara ben och knoppar till Ikea-möbler. 2020 bjöd på rekordsiffror för det nischade e-handelsbolaget.

Vidare har samarbeten med influerare i sociala medier och uppmärksamhet i tv-program bidragit till tillväxtspurten, och Prettypegs har även samarbetat med designers som tar fram specialkollektioner till knoppar och ben.

Nu satsar bolaget på nya samarbeten med fabriker runt om i Europa, för att möta den ökande efterfrågan.

– Den stora utmaningen sedan pandemin drog igång är produktionen. Vi ligger just nu på minus i lager och flera av våra fabriker har haft svårt att leverera på grund av corona, säger Jana Cagin, till Di digital.

Di digital: Bolagets mål var redan från början att bidra till en mer hållbar konsumtion